|
Oktatás
A Bolyai óvoda2010. március 3.
A madáretetők körül ugráló, csipegető sárga csőrű feketerigók, piros dolmányos vörösbegyek, cinkék, szajkók. Az óvodát körülölelő kertben, így télen is megfigyelhetőek a természet ezen apró termetű csodái. ![]() Az udvar behavazott játékai mellett állnak a gyerekek által épített hó-kunyhók, a kicsik határtalan fantáziájának ékes bizonyítékai. Nálunk a környezet megismerése, a természet szeretetére való nevelés szerves része a mindennapoknak – kezdi a beszélgetést Csoma Éva, a Bolyai Utcai Óvoda vezetője, akit az intézményről, az óvoda programjáról kérdeztem.
A bejáratnál kis tábla hirdeti, hogy „Zöld Óvoda”, mit jelent ez? Két éve elnyertük a Zöld Óvoda címet. A pályázatot kiíró Környezetvédelmi Minisztérium segítségével így lehetőségünk adódott a gyerekkel az ország nemzeti parkjait meglátogatni. Ennek keretében a nagycsoportosok egészen „komoly” természetjáráson vettek részt: a különféle erdei állomásokon, kisebb-nagyobb feladatokat oldottak meg – nagy lelkesedéssel, örömmel. A napi tevékenységeinket is igyekszünk a természet állandó körforgása szerint tematizálni, és a többi nevelési területet is eköré csoportosítjuk. Az évszakok változása jól érzékelhető a kertünkben, ahol ennek megfelelően megfigyeljük a növényeket, az állatok viselkedését. A minket látogató számos madárfajtán túl, vannak itt mókusok is – a gyerekek igazi kedvencei. Rendszeresen járunk a Fővárosi Állatkertbe, a Budakeszi Vadasparkba. A Húsvéti tojáskeresést is rendeztük már a budai hegyeket övező erdőben – az ovisok nagy örömére. A természet szeretetén túl mit tartanak még nagyon fontosnak az óvodai nevelésben? Fontos, hogy a gyermekek megismerjék, melyek az egészséges életmód alapjai. Ezt a gyakorlatban is érvényesítjük. Az idejárók egész évben, amennyit csak lehetséges, kint játszanak a szabad levegőn. A teraszos kialakítású, szélvédett kertben erre remek lehetőség van. Nyáron, jó időben alkalmanként a teraszon ebédelhetnek a gyermekek – ez is hozzájárul a kicsik jó közérzetéhez. Több egészségvédő programban is részt veszünk: ilyen például az „Élj, tanulj, nevess!” fogászati megelőző program. Játékos foglalkozások keretében szakemberek segítenek gyermekeink fogászati egészségnevelésében és egészségfejlesztésében. Bekapcsolódtunk a Gondolkodj Egészségesen Programba, amelynek keretében a kicsik „Egészségzsákot” kapnak. Ez tartalmaz például egészséges alma chipset, fogkefét, fogkrémet, rostos innivalót, de számos olyan színezhető, nézegethető kiadványt is, amelyek az egészséges életmóddal, környezettel kapcsolatosak, mint például az újrahasznosítás, szelektív hulladékgyűjtés, komposztálás. Milyen az óvoda felszereltsége, milyen a kapcsolat a szülőkkel? Az óvodát fenntartó önkormányzat és a szülők is nagymértékben hozzájárulnak ahhoz, hogy a környezeti nevelő munkánkat megfelelő eszközökkel is segíteni tudjuk. Meggyőződésem, hogy folyamatosan haladni kell a korral. Az elmúlt években nagy pályázatírási rutinra tettünk szert. Ez szintén segít a felszereltségen, újabb és újabb lehetőségekhez juttat minket – hangsúlyozta Csoma Éva. Nevelőtestületünk fogékony, nyitott, innovatív, jól motiválható, jó ügyekért lelkesíthető, sok éve együtt dolgozó közösség, megbízható csapat. Reményeim szerint a továbbfejlődésünket szolgálja az is, hogy az idei évben kezdetét veszi a régi, 30-as évekből származó kastélyépület felújítása. Ennek kapcsán remélhetőleg lehetőség nyílik egy – a már évek óta nagyon hiányzó - tornaszoba kialakítására és helyet kaphat egy orvosi elkülönítő és egy nevelői szoba is. Az óvoda elhelyezkedése, környezete nagyon kedvező, jelentkezik ez a népszerűségben is? Igen, érzékelhetően elég népszerűek vagyunk. Óvodánkban hat csoport van összesen, a csoportlétszám pedig egy ideje már 30 fő körül alakul. Évről évre szokott indulni egy mini csoport is, ahová a nyári születésűek és az ősszel háromévesek jelentkezhetnek. Ők négy évig járnak hozzánk. Nevelési tevékenységünk kibővült a sajátos nevelési igényű gyermekek integrálásával. Pár éve már van autista ovisunk. Ez egészen különleges feladat. Jelenleg az önkormányzat biztosít számunkra egy pedagógust, aki mintegy „árnyékként” folyamatosan segíti a gyermek közösségen belüli tevékenységét. Ennek a feladatnak a sikeréhez nem csak speciális végzettség, de speciális eszközök is kellenek. A tapasztalatszerzés ezen a téren most indult. Az óvodástársak viszonyulása nagyon elfogadó. Az autista gyermekekkel foglalkozó Korai Fejlesztő Központtal kialakult a rendszeres munkakapcsolat. Hogyan ünnepelnek a gyerekek? Milyen külön foglalkozásra van lehetőség? Igyekszünk az ünnepeinket teljes mélységében megélni. Most a farsang idején a frissen sült fánk illata a meghatározó, de megünnepeljük a jeles napokat is, a Föld Napját, a Víz Világnapját. Vannak a szülőkkel együtt, közösen szervezett események, kirándulások, sütés-főzések. Ezek mindig jó hangulatban telnek. A középső csoporttól lehetőség nyílik nálunk néhány igény szerinti külön foglalkozásra is. Ezek közé tartozik a játékos angol, az úszásoktatás,a judo, a zeneovi, valamint a „Cérna és Cukor” kézműves foglalkozás. A Szent Angéla iskolából jár hozzánk egy hitoktató, aki az érdeklődő kicsik számára térítésmentesen tart hittan-foglalkozást. Szilágyi Enikő
|
|