|
Oktatás
Bemutatkoznak a kerületi óvodák: Százszorszép Óvoda2009. szeptember 19.
A Százszorszép Óvoda tíz évvel ezelőtt gyönyörűen felújított, piros tornyos épületében működik a Fillér utcában, valamint az Érmelléki utca 12., és a Fajd utca 1. alatti intézmények is hozzátartoznak. Az intézmény vezetője Maruzs Jánosné, aki egyben a II. kerületi óvodavezetői munkaközösség vezetője és a Pedagógiai Szolgáltató Központ szaktanácsadója is. ![]() Ahogy megérkezünk, büszkén mutatja az idén nyáron megszépült, új játékokkal gazdagodott udvart, amit éppen ottjártunkor vesznek birtokba a gyerekek. Az óvoda korszerű szellemére és nyitottságára jellemző, hogy részt vesz az idén szeptemberben induló a Kompetencia alapú oktatás implementációja önálló intézményi fejlesztések a II. kerületi oktatási-nevelési intézményekben elnevetésű programban.
– A kompetencia alapú oktatás nem ugyanazt jelenti nálunk, mint az iskolákban, ahol különböző kulcskompetenciákat, például szövegértést és -alkotást, matematikai, idegen nyelvi ismereteket fejlesztenek – magyarázza Maruzs Zsuzsa. – Az óvodában egy komplex módszertani csomagról van szó, amely három fő területet foglal magába: az óvodából az iskolába való átmenet megkönnyítését, a gyerekek érzelmi és erkölcsi nevelését a közös játékon keresztül, valamint a sajátos nevelési igényű gyerekek integrációját. Nagyon jópofa ötleteket tudunk beépíteni a mindennapi gyakorlatba. Már mi is projektekben gondolkodunk, fejlesztjük a gyerekek kooperativitását, és természetesen differenciáltan foglalkozunk a vegyes, illetve a homogén korszerinti összetételű csoportokba járó 3-7 éves gyerekekkel. A Százszorszép Óvodának két tagóvodája is van. Mennyiben mások azok az intézmények? A nevelési programban nincs különbség, eltérés inkább a körülményekből adódik. A Fillérben hét, a Fajdban három, az Érmellékiben két csoportunk van. A két kis óvodánk népszerűsége a családias légkörnek köszönhető, itt vegyes korosztályú csoportok vannak. Mindkettő csendes, kis utcában álló villaépületben kapott helyet, és mindkettő nagy füves kerttel rendelkezik, ahol a gyerekek szaladgálhatnak, nyáron hűsölhetnek a permetzuhany alatt. Mivel ezekben az épületekben nincs tornaszoba, amíg az időjárás engedi a testnevelés foglalkozásokat is a szabadban tartják. A Fillérben van egy tágas tornatermünk, és hogy az udvart kissé megnöveljük 800 négyzetméternyi területet bérlünk a Mozgássérültek Állami Intézetétől. Ezt hívják az ovisok Titkos Kertnek. Ott szoktak futkározni, focizni, kosárlabdázni, homokozni, sőt egy kis veteményes kertet is ápolunk. Az óvónők mindhárom tagintézményben sokoldalúan képzett, nyitott pedagógusok, akik között fejlesztő pedagógus éppúgy akad, mint néptáncos. Nagyon örülök, hogy tőlünk csak szülni vagy nyugdíjba mennek el a kolleginák. Minden kerületi óvoda programjában van egy kiemelt terület. Minek tulajdonítanak különösen nagy jelentőséget a Százszorszép Óvodában?
A művészeti nevelésnek – de csak is tiszta forrásból. A legnagyobb hangsúlyt a zenei és irodalmi nevelésre helyezzük. A gyerekek nagyon sok népmesét hallgatnak, néptáncokat, népdalokat tanulnak. A zene szeretetére a Kodály módszer alapján vezetjük rá őket. Nagyon odafigyelünk arra, hogy csak igényes zenét hallgassunk velünk, és olyan előadásokra vigyük őket (például a Marczibányi Téri Művelődési Központba), illetve olyan előadókat, bábosokat, zenészeket hívjunk el hozzájuk, akik színvonalas művészi produkcióval állnak a gyerekközönség elé. Óvodánkban üzemel egy égetőkemence is, amiben az agyagból készült munkákat tartóssá tudjuk tenni.
Mitől jó egy óvoda? Ha úgy szereti a gyereket, amilyen. Ha látjuk, hogy valamilyen tehetség nyiladozik benne, azt nem hagyjuk elveszni. Hozzánk járnak sajátos nevelési igényű gyerekek is, akiknek valamilyen érzékszervi vagy testi fogyatékosságuk van, sőt foglalkozunk autista kisgyerekkel is. Őket is elfogadjuk, befogadjuk, és igyekszünk kihozni belőlük is, amit lehet. A tehetséggondozást szintén nagyon fontosnak tartom. A negyedik éve óvodás gyerekeknek szervezzük a Pöttöm Fejtörő elnevezésű programot. Ennek célja, hogy felfedezzük a tehetségeket. A természetes tanulási vágyra építünk, a gyerekek érdeklődéséből, kíváncsiságából kiindulva gazdagító programot kínálunk, amit igyekszünk az óvodai foglalkozásokon munkába fogni, és nem leállítani! A dolog pikantériája, hogy tehetségfejlesztő programunkban egy autista kisfiú is részt vesz, aki meggyőződésem szerint kimondott zenei tehetség. Olyan iskolát keresünk számára, ahol autizmusát kezelni tudják, tehetségét pedig fejleszteni. Péter Zs.
|
|