|
Oktatás
„Művészet az, ahogy a gyerekekkel bánunk”2024. május 23.
A művészetekkel való nevelés a reformpedagógiák szerves része, már az óvodákban is tudják, hogy milyen fontos és építő a gyerekek számára az éneklés, a rajzolás, a zene- és a mesehallgatás. ![]() Létezik olyan, hogy egy gyerek ne a vakációt várja tanítás alatt, hanem az iskolát a nyári szünidőben? Galsai Zsolt ilyen fiú volt, és most tanítványai is hasonlóképpen éreznek. Az iskola pedig, amelyik ennyire jó hely, nem más, mint a Pesthidegkúti Waldorf Iskola, a tanár úr egykori alma matere, egyben jelenlegi munkahelye. – 1991-ben kezdtem ide járni, és tizenhárom év után itt is érettségiztem. Az iskolának döntő szerepe volt abban, hogy én is a pedagógusi, pontosabban a Waldorf-pedagógusi pályát válasszam. Nagyon jól éreztem itt magam és sok mindent kaptam, amit szerettem volna továbbadni. A Waldorf-pedagógia Galsai Zsolt szerint olyan reformpedagógia, ami az egész gyermeket szólítja meg, nemcsak az eszét, hanem a szívét, lelkét, sőt a kezét is. Nemcsak tanít, hanem nevel, és mindehhez stresszmentes közeget biztosít. – Amikor én voltam diák, még kevésbé volt ismert és elfogadott ez az iskolatípus. Bizonyítanunk kellett, hogy tudunk mi is annyit, mint bármelyik másik iskola tanulója. Mi voltunk az első Waldorf-gyerekek Magyarországon, akik itteni tanulmányaink után egyetemre mentünk, és ez számunkra sem jelentett másoknál nagyobb kihívást, mert a tanítás úgy épül fel, hogy tizenkét éven át klasszikus Waldorf-oktatás folyik, a 13. év pedig arra szolgál, hogy rendszerezzük az ismereteket az érettségi vagy felvételi vizsgáknak megfelelő módon. Számomra nehézséget inkább az jelentett az egyetemen, hogy hiányzott a megszokott és nagyon szeretett közeg és a bensőséges tanár-diák kapcsolat. A Waldorf-iskolát a tanító egy biztonságot adó buroknak nevezte, ami megvédi a gyerekeket a külvilág káros hatásaitól: – Ha egy nagy viharba kirakunk egy kis facsemetét, azt elfújja a szél. De ha megvárjuk, hogy előbb megnőjön és megerősödjön, akkor a legnagyobb szélviharban is megáll majd. Igyekszünk a gyerekeket burokban tartani, mert rengeteg olyan inger érné őket a külvilágból, elsősorban a médiából, amire még nem állnak készen. Nagy feladat ez mindenkinek, pedagógusnak és szülőnek egyaránt, és nagyon fontos, hogy ebben mindannyian partnerek legyünk. Nálunk például az a szabály, hogy nyolcadik végéig ne kapjanak a gyerekek okostelefont. Ezt azért is tartjuk kívánatosnak, hogy ne a virtuális, hanem a valós térben legyenek kapcsolataik, élményeik, legyenek jelen a saját éltükben, tanuljanak meg kommunikálni, visszajelzést adni és kapni. Szociális készségeik és pszichés állapotuk szempontjából is fontosnak tartjuk, hogy 14-15 éves korukig maradjanak távol a virtuális világtól. Nem maradnak le semmiről, hiszen később is pillanatok alatt elsajátítják az okoseszközök használatát, ha majd valóban szükségük lesz rá.
Galsai Zsolt osztálytanító, ami azt jelenti, hogy elsőtől nyolcadikig visz egy osztályt. Legelső osztálya érettségi előtt áll, jelenlegi diákjai negyedikesek. – A hivatásom szépségét és nehézségét az adja, hogy nyolc éven át napi szinten vagyok együtt a gyerekekkel, olyanok vagyunk, mint egy család. Amikor véget ér közös utunk, nem könnyű elengedni a kezüket, de hát ez is a feladat része. Zsolt azt is hozzáteszi, hogy gyerekekkel foglalkozni egyet jelent a jövővel való foglalkozással, és ha egy szebb jövőt szeretnénk, akkor az oktatásra kellene a legtöbb figyelmet, erőforrást, energiát fordítani. Úgy látja, hogy a mai pedagógia mint tudomány – számos kutatást és vizsgálatot végezve, illetve a reformpedagógiák elemeit beemelve – már pontosan tudja, mi lenne a kívánatos: sokkal inkább képességeket kellene fejleszteni és nem információkat átadni, de arra, hogy ez az iskolák mindennapi gyakorlatában is megvalósuljon, még várnunk kell. A művészeti nevelés vagy inkább a művészetekkel nevelés szintén a reformpedagógiák szerves része, már az óvodákban is tudják, hogy milyen fontos és építő a gyerekek számára az éneklés, a rajzolás, a zene- és a mesehallgatás. – Rudolf Steiner, a Waldorf-pedagógia megalapítója a nevelés művészetének nevezte a pedagógiát – mondja erre irányuló kérdésemre a tanár. – Művészet az, ahogy a gyerekekkel bánunk, ahogy a tananyaghoz nyúlunk. Úgy kell tanítanunk, hogy az mindig az adott gyerekcsoporthoz szóljon. Emellett a művészetek – festés, zene, dráma – folyamatosan és nagyon erősen jelen vannak a gyerekek iskolai életében, hiszen ezeken keresztül olyan dolgokat is megtanulnak és olyan képességeik is fejlődnek, amelyek másként nem tudnának. A kicsik például kötni tanulnak – ha fiúk, ha lányok –, ami a finommotorikától kezdve a koncentrációig rengeteg mindent fejleszt. De említhetném akár a magam példáját: diákként sokat zenéltem és színjátszottam, és ezek a közösségi élmények meghatározóak voltak kamaszkoromban. Ezt is igyekszem átadni az osztályomnak úgy, hogy zenélek nekik, és hogy sokat éneklünk együtt. – Tizenhárom évet töltöttem itt diákként és már tizenhármat pedagógusként – összegzi beszélgetésünket Zsolt. – Nagyon erősen kötődőm ehhez az iskolához, ismerek minden kis sarkot, fűszálat, az épületet, a szellemiséget, az embereket – itt vagyok a helyemen, ez az otthonom. Lejegyezte: Péter Zsuzsanna
Príma pedagógusok A Prima Primissima díj hazánk legkiválóbb művészeinek, sportolóinak, tudósainak elismerése – egy kicsit ennek mintájára indítjuk el új rovatunkat, amelyben kerületünk egy-egy kiváló pedagógusát szeretnénk bemutatni. Nem egyszerű a feladat, amire vállalkozunk, hiszen bizonyára sok remek szakember dolgozik városrészünk oktatási és nevelési intézményeiben, nem beszélve arról, hogy a kiválóságnak nincs objektív mércéje, minden kisgyermeknek vagy diáknak más-más lehet a kedvenc óvó vagy tanító nénije, tanára. Ezért Olvasóink segítségét is várjuk: kérjük, írja meg, ha Önnek vagy gyermekének, unokájának van olyan szeretett pedagógusa, aki elkötelezetten, mások számára is példaértékűen végzi szép, ám cseppet sem könnyű hivatását. Ajánlásaikat e-mailben, a szerkesztoseg@budaipolgar.hu címen vagy postai úton a Budai Polgár szerkesztősége, 1022 Budapest, Bimbó út 1–5. címre várjuk. |
|