|
|
A tanulásfejlesztéstréner válaszol
Minden gyermek más – így minden gyermek másképpen tanul hatékonyan. Ahhoz azonban, hogy szülőként jól támogathassuk őt a tanulásban, fontos tudni, melyik tanulási út működik nála a legjobban.
Többféle tanulási utat/típust ismer a szakirodalom: a vizuális és auditív típusú tanulókon kívül lehetnek még a gyerekek mozgás-cselekvés útján, verbálisan vagy logikai úton tanulók, társas tanulási típusúak vagy intraperszonálisak (egyedül könnyebben tanulók). Most a három leggyakoribb tanulási típust vizsgáljuk közelebbről, hogy segítséget adjunk a szülőknek felismerni a gyerek típusát és ezzel könnyebben megtalálni a számára legmegfelelőbb tanulási technikákat.
Péter Kata tanulásfejlesztés-tréner
Domináns auditív tanulási utas gyermek
Szokták még hallás után tanulónak is nevezni – azt jelenti, hogy az információk megértésének, feldolgozásának és elraktározásának legfontosabb bemeneti útja számára a hallása. Az auditív gyerek általában érzékeny a zajokra, a hangos zsivaj tudja legjobban kizökkenteni a koncentrált állapotból. Az osztályteremben ő az, akit a leginkább zavar mások fegyelmezetlensége. Jól tolerálja, sőt kifejezetten kedves neki a frontális oktatás (abban az esetben, ha nem taktilis-cselekvéses a másik erős tanulási útja), amikor az információk szóban hangzanak el. Képes könnyen megjegyezni utasítások sorozatát is. Tipikus párbeszéd egy auditív tanulási utas gyerekkel – ha írott formában kap feladatot: „Nem értem, mit kell csinálni. – Olvasd el még egyszer, de fennhangon! – Jaaa, már értem.” A mai állami oktatási rendszer egyik kedvezményezettje, az órán hallottak megragadnak a fejében. Ha veszi a fáradságot és figyel, nyert ügye van, mert könnyen felidéz mindent, ami elhangzik. Szókincse gazdag, árnyaltan képes kifejezni magát. Társas tanulási helyzetben könnyen boldogul, és ez a tanulási mód – akár ő beszél, akár hallgatja társa magyarázatát – hatékony számára.
Tipp: mivel legjobban a verbális (szavakban kifejtett) dicséretet értékeli, fontos, hogy minél konkrétabban fejezzük ki neki az elismerésünket, ne csak a semmitmondóan általános „ügyes vaggyal” intézzük el. Olvasson, foglaljon össze minél többet fennhangon, a matekpélda megoldása során is gondolkodjon hangosan.
Domináns cselekvéses-mozgásos típusú gyermek
A cselekvéses tanulási utas gyereket szokták még érzékelés útján tanulónak, kinesztetikus, motorikus típusnak is hívni – ezek mind azt jelentik, hogy az információk megértésének, feldolgozásának és elraktározásának legfontosabb útja nála a mozgással kísért tanulás. Neki a legnehezebb csendben végigülnie az órát az iskolában. Folyamatosan jár a keze-lába, ülve is mindig matat valamit. Általában írni is szeret, hiszen az is egyfajta mozgás (ebben lehetnek különbségek a fiúk és a lányok között). Az ilyen típusú gyermek általában fejlett mozgáskészséggel rendelkezik, jó a testfelépítése, koordinációja, állóképessége. Beszédét gyakran kíséri élénk gesztikuláció, erősek a nonverbális jelzései (testbeszéddel szinte többet elmond, mint szavakkal). A történéseket jobban fel tudja idézni, mint amit csak szóban hallott vagy látott. Szeret kísérletezni, összerakni, szétszedni, építeni valamit. Értékeli az olyan, fizikai módon kifejezett dicséretet, elismerést, mint az ölelés vagy a vállveregetés. Ha figyelmes a tanító néni/osztályfőnök, akkor az ilyen típusú gyerekeket küldi táblaszivacsot kimosni (ahol még van), vagy a szertárból behozni az órai szemléltetőeszközöket – így segíti őket és óvja meg magát a plusz fegyelmezéstől.
Tipp: a mozgásos-cselekvéses gyermekeknek létfontosságú a heti 3-4 alkalmas, intenzív mozgással és energiabefektetéssel járó, jól eltalált edzés. Jó szolgálatot tesz a gurulós szék dönthető háttámlával otthon, vagy a verstanulás közbeni járkálás, gyurmázás.
Domináns vizuális típusú gyermek
„Hiszem, ha látom” – ez lehetne a jelmondata. Az információ felfogásának, megértésének, az emlékezés/előhívás kulcsa a látása, illetve a külső és a belsőleg teremtett kép. Piciként sem okozott nehézséget a vizuális típusú gyermeknek távoli pontra meredő szemmel, mozdulatlanul feküdni az ágyban az esti mese alatt, hiszen belül mozizott, a hallott szöveg alapján megteremtette a saját belső filmjét. A kép, a látvány az, ami leginkább leköti, legyen az illusztrált szöveg, vagy egy szélesen gesztikuláló, szemléltető anyagokat jól használó tanár órája. A szóban elhangzó információ, utasítás nehezebben követhető számára, de ha a táblán piktogramokkal is szemléltetve van a folyamat, az neki maga a kánaán. Ha valamit meg akar jegyezni, ami szóban elhangzik, gyorsan le kell írnia, látnia kell. Könnyen eligazodik a mai, vizuális jelek dominálta világban, akár az utcán, akár a digitális térben. Másodpercek alatt felfogja, melyik piktogram mit jelent. Jó érzéke van a színekhez, akár a kompozícióhoz is, és jól dekódolja a látvány közölte üzeneteket. Az emberi metakommunikáció és a nonverbális gesztusok, mimika olvasására és értelmezésére is meglepő pontossággal képes. Ezért érdemes akkor és úgy dicsérnünk, amikor tényleg komolyan is gondoljuk. Ha hallgatjuk, amit mesél, az az érzésünk, hogy szinte fest: aprólékos részletekbe bocsátkozva ír le helyzeteket, történéseket, személyeket. Ha más mesél neki, akkor látja maga előtt (vizualizálja), ami elhangzik. A vizuális tanulási utas gyerek a tanító néni/tanárok egyik kedvence, hisz le sem veszi a szemét a katedrán állóról vagy a tábláról, szemkontaktust is könnyű tartani vele. Ha netán unatkozik, akkor is talál magának valami néznivalót.
Tipp: használjunk a heti feladataihoz szemléltető eszközt, akár egy táblát, amire maga teszi fel a teendőit. A szobájában, a tanulóhelyén optimális fényviszonyokat szükséges teremteni, figyelve arra, hogy ne üljön az ablakkal szemben, mert a kinti látvány elvonhatja a figyelmét.
A legtöbb gyereknél a felsorolt tanulási utak valamely kombinációja van jelen. A kooplab.hu honlapján lehet találni olyan tesztet, amelynek segítségével jobban behatárolható, melyik tanulási út domináns a gyereknél, illetve további tippeket is az adott típus tanulásának támogatására.
Kérjük, írják meg kérdéseiket „A tanulásfejlesztés tréner válaszol” jeligével a szerkesztőségnek (szerkesztoseg@budaipolgar.hu). Válaszokat személyes levélben vagy a rovat keretein belül kaphatnak.
|
| |