Oktatás
Betűméret növeléseBetűméret csökkentéseNyomtatás

A szövegértés az eredményes tanulás kulcsa

2022. július 19.

Hiába tud a gyerek olvasni, ha nem érti, amit olvas. Péter Kata tanulásfejlesztés-tréner válaszol.

Péter Kata tanulásfejlesztés-tréner

 Alsóban szövegértés felmérők sokaságát írják a gyerekek, felsőre mégis sok szülő számára kiderül, hogy a gyerek nincs tisztában azzal, mit olvasott, nem látja át az elé kerülő szöveget. Arról nem beszélve, hogy semmilyen gyakorlata nincs abban, hogy a lényeges információkat megtalálja és a lényegtelenektől elválassza. Ez felsőben már probléma, hiszen a feldolgozandó szövegek hosszabbodnak, az egyéni segítség pedig egyre kevesebb a tanároktól.

 

A jó szövegértési képesség egyik alapja a megfelelő szókincs

Ha nem olvas a gyerek, és számítógépes játékokkal tölti idejének nagy részét, szókincse (legalábbis az anyanyelvén) nem fejlődik a megfelelő ütemben. Az iskola nem képes pótolni a hiányokat, és ez később visszaüt, amikor egyre hosszabbak a szövegek, egyre több az olyan szó, amivel még nem találkozott a gyermek. Gondoljunk bele, mi szívesen foglalkozunk egy kínai nyelven írt szöveggel – hosszan? Ugye, nem! Feladjuk… vagy ha nagyon fontos, megtanulunk kínaiul. Mint minden analógia, ez is sántít egy kicsit, de a lényeg: minél több helyzetben, minél több kontextusban foglalkozni a nyelvvel, a szavakkal. Beszélgessünk a gyerekkel, akár a saját témáinkról is, korának megfelelően, és érjük el, hogy rákérdezzen, ha nem világos egy-egy szó értelme.

Mit tehetünk nyáron a szövegértési képesség fejlesztéséért?

Egy biztos: felejtsük el a tankönyvet és a szövegértést fejlesztő foglalkoztatókat legalább egy hónapig. Tankönyvmentesen is rendelkezésünkre áll számos alkalom, hogy akár hallott szöveg alapján mesélje el, mit értett meg – rádióban hallott egy-egy hírből. Az esti mese is – ha van, ahol nem rendszeres esti program – gyakrabban előkerülhet a nyáron, amikor a szigorú lefekvési idő rugalmasabban kezelhető. Olvasáskor olvashatunk felváltva, rákérdezhetünk egy-egy szóra, összefüggésre a szövegből.

Szövegértés fejlesztése különböző típusú szövegekkel

A nyaralás kifejezetten alkalmas, hogy a gyerek bepillanthasson a felnőttek által lapozott könyvekbe, folyóiratokba, blogbejegyzésekbe, de akár receptekbe, rövid internetes hírekbe is. Nyaralásra történő termékvásárláskor esetleg a termékhez adott tájékoztatóba. Minél több műfajú szöveget olvas, annál több ismeretlen szóval találkozik, tehát a szókincse is bővül, és jobban tájékozódik egy szövegben. Ezért a nyaralást, de akár egy laza nyári otthonlétet is fel lehet használni arra, hogy az általa választott és felolvasott receptből készüljön a vacsora. Vagy a frissen megvásárolt sátrat az ő útmutatásai alapján állítsuk fel először.

A szövegértés és egyben a lényegkiemelés fejlesztésére az ötujjas módszer: mondd el öt mondatban a tartalmát, a lényegét annak, amit olvastál.

Szövegértés fejlesztése rajzosan

Azt rajzold, ami a szövegben benne van! – leíró jellegű szövegrészeknél alkalmazható. Találjunk egy meseszöveget, amelyben egy szereplőt, vagy egy helyszínt ír le az író részletesen. Rajzoltassuk le a gyerekkel az adott szereplőt/helyszínt úgy, hogy a rajz pontosan adja vissza a szövegben leírtakat. Időkorlátot is adhatunk hozzá, így elejét vesszük, hogy a rajzolni nagyon szerető kis művész órákig csinosítgassa a rajzát. Jó előre tisztázni, hogy ennél a mókánál a rajz szépsége másodlagos, akkor lesz kiválóan megoldva a feladat, ha minden szerepel rajta, ami a szövegben is.

Több info: Még több ötletet olvashatnak a kooplab Tanulás blogján, vagy feliratkozhatnak a szerző „Nyári tippek a tanulási képességek fejlesztésére” sorozatára https://kooplab.hu/nyari-tippek-tanulasi-kepessegek-fejlesztesere. Szigorúan nyaralásra hangolt, tankönyvmentes, játékos ötletek és módszerek!

A rovat folytatódik. Írják meg kérdéseiket „A tanulásfejlesztés tréner válaszol” jeligével a szerkesztőségbe. Az olvasói kérdéseket továbbítjuk, válaszokat személyes levélben vagy a rovat keretein belül kaphatnak.

Volt_egyszer_Budan_boritok_162.jpg