|
Oktatás
Értsük és ne félreértsük egymást!2024. június 9.
A tanár úr hitvallása, hogy a tekintélyt nem hangos szóval, hanem emberséggel kell kivívni. A gyerekeket is azokra az értékekre biztatja, amitől a világ jobb lehet. ![]() A legfontosabb, hogy értsük és ne félreértsük egymást Kerekes Barnabás tizenkét éves volt, amikor szüleinek bejelentette: magyar–történelem szakos tanár szeretne lenni. Az lett. 1981 óta tanít, 1997 óta a Baár–Madas Református Gimnáziumban. Tanári elhivatottsága mellett fáradhatatlanul és elkötelezetten védi és ápolja a magyar nyelvet, úgy is mint a Kazinczy-díj Alapítvány elnökhelyettese, az Anyanyelvápolók Szövetségének alelnöke vagy a Szóról – szóval című rádióműsor szerkesztője. – Olaszliszkán születtem, az akkoriban virágzó település volt remek iskolával – emlékezett vissza a tanár úr. – Az iskola mellett nagybátyám csodálatos könyvtárát felfedezve, az ő ajánlására olvasva szerettem meg a könyveket már az alsó tagozatban. Később Sárospatakra kerültem gimnáziumba, ahol egy 450 ezer kötetes könyvtár állt a diákok rendelkezésére. 1975 júniusában érettségiztem, ami után egy sorsfordító nyár következett: nem vettek fel a debreceni egyetemre, ahová jelentkeztem, de lehetőség volt képesítés nélküli tanítói állást vállalni. Így kerültem Tiszaladányra, ahol egy kéthetes gyorstalpalót követően egy harmadikos osztály tanítója lettem. Kerekes Barnabás egy év után került a nyíregyházi tanárképző főiskolára, ahol szintén bedobták a mélyvízbe: többször előfordult, hogy helyettesként órát kellett tartania, és az ottani tanulók bizony rendre megpróbálták a hallgatókat, hogy mit kezdenek egy-egy izgalmasabb helyzettel. A tanár úr hitvallása, hogy a tekintélyt nem hangos szóval, hanem emberséggel kell kivívni. A gyerekeket is azokra az értékekre biztatja, amitől a világ jobb lehet. Anyanyelvünk szeretete régóta kíséri Kerekes Barnabást. 1975-ben negyedikes gimnazistaként megnyerte a helyi Kazinczy-versenyt, és bejutott az országos döntőbe, ahol érmet is szerzett. – A verseny három napjának lelkisége meghatározó volt számomra. Olyan emberekkel találkoztam, akiket addig csak a televízióból ismertem: Deme László professzorral, Péchy Blanka színművésszel, Lőrincze Lajos nyelvésszel. Ismét a sorsfordító kifejezést használnám, hiszen onnantól fogva a mai napig az anyanyelv ügye kiemelten fontos számomra, amit az is mutat, hogy idén volt a negyvenedik Kazinczy-verseny-döntő, amelyen – korábban versenyzőként, felkészítő tanárként, majd zsűritagként – részt vettem. Nyelvművelő tevékenységéről és az ezzel kapcsolatos hihetetlenül sok eseményről hosszasan mesél. Lelkes, fiatal pedagógusként Kerekes Barnabás már a szakközépiskolában is az anyanyelv ápolására nevelte a diákokat, felkészítette őket a Kazinczy-versenyre, anyanyelvi klubot hozott létre, havonta tartottak nyelvi vagy irodalmi rendezvényeket. Az anyanyelvi neveléssel itt is, majd a református gimnáziumban is az általános beszédkultúra, és ezzel a gyerekek jellemének, viselkedésének fejlesztésére irányuló szándék vezette a tanár urat, aki szerint a lényeg, hogy értsük és ne félreértsük egymást. Beszélt a ma egyre divatosabb rövidítésekről, az egyre hanyagabb stílusról, arról, hogy a gyerekeknek sokszor nehézséget okoz a helyes köszönés vagy megszólítás. Sok visszajelzést kap volt tanítványaitól, akik utólag is kifejezik hálájukat vagy megírják, hogyan vált hasznukra az egykori tanári útmutatás. – Ha már megszülettünk, értelmet kell adnunk az életünknek. A létfenntartás és a fajfenntartás ösztöne mellett van egy harmadik alapvető szükségletünk is, az önkifejezés. Számomra ez a nevelés, ezen belül is az anyanyelvi nevelés, ami talán társadalmi szempontból sem haszontalan. Szerencsés embernek tartom magam, egyrészt mert ebbe a gimnáziumba nagyon sok szeretnivaló, kedves, érdeklődő fiatal jár, másrészt azért, mert a szabadidőm nagy részét az anyanyelvművelőkkel tölthetem, és ahogy anyanyelvi mozgalmaink egyik jelmondata is fogalmaz: a nyelvművelés egyben emberművelést is jelent. Péter Zsuzsanna
Príma pedagógusok
Olvasóink segítségét várjuk: kérjük, írja meg, ha Önnek vagy gyermekének, unokájának van olyan szeretett pedagógusa, aki elkötelezetten, mások számára is példaértékűen végzi szép, ám cseppet sem könnyű hivatását.
|
|