Oktatás
Betűméret növeléseBetűméret csökkentéseNyomtatás

Nyáron is óvodában?

2024. szeptember 24.

Ahogy arról a kerületi óvodavezetők beszámoltak, évről évre egyre többen választják hosszabb vagy rövidebb időre az óvodai ügyeletet. 

Jakobi Nóra, Ványai Adrienn és Horváth Veronika

Sok család számára okoz komoly fejtörést, hogy hol töltse az óvodás gyermek a nyári szünidőt. Ahogy arról a kerületi óvodavezetők beszámoltak, évről évre egyre többen választják hosszabb vagy rövidebb időre az óvodai ügyeletet. Ennek számos oka lehet: sok az egyszülős család, gyakori, hogy távol élnek és/vagy még dolgoznak a nagyszülők, vagy a munkahelyről nem hiányozhatnak a szülők, de persze olyan is akad, akinek kényelmesebb, ha az oviban tölti idejét a gyermek. Fontos azonban tudni, hogy a gyerekeknek éppúgy szükségük van a pihenésre és kikapcsolódásra, mint a felnőtteknek. Erről beszélgettünk Horváth Veronikával, a II. kerületi óvodai pszichológusok koordinátorával, valamint két munkatársával, Jakobi Nórával és Ványai Adriennel.

Ahogy Nóra elmondta, a tendencia valóban látszik, de ennek hátulütői is vannak. A tapasztalat ugyanis sokszor azt mutatja, hogy ha a gyerekek túltelítődnek, akkor úgyis „megoldják” az oviból való kilépést valamilyen pár napos betegséggel. Szülőként tehát érdemes figyelni a gyerekek ritmusára, arra, hogy mennyit bírnak, és inkább időnként egy-egy nap szabadságot biztosítani nekik, amivel megelőzhető a nagy kifáradás és lebetegedés.

 

Mindenkinek jár a pihenés

Adrienn óvodáiban is sok gyermek volt ügyeletben, de az esetek túlnyomó többségében az okok teljesen érthetőek: az egyik családban iker kistestvérek születtek a nyáron, egy másikban a család anyagi helyzete, a szülők szigorú munkarendje nem tette lehetővé, hogy a gyermekkel hosszan otthon maradjanak. Ugyanakkor szerencsére az, hogy az egész nyári szünetet ügyeletben töltse a gyermek, mindössze egyetlen család esetében fordult elő, ami statisztikailag jó arány, az érintett gyermekek szempontjából viszont rendkívül megterhelő. – Ahogy az iskolában a tanulóknak teljesíteniük kell, ugyanúgy kihívást jelent a kicsik számára az óvoda – állítja Adrienn. – A napirendhez való alkalmazkodás, a szabályok betartása, a szocializációs közegben való eligazodás, illetve, hogy sok gyerekkel kell osztozniuk a felnőtt figyelmén, mindez fárasztó és megterheli az ovisok idegrendszerét. A pihenés nekik is jár.

A pszichológus különösen az iskolába készülő gyerekeknél tartja fontosnak, hogy legyen néhány hetük a kikapcsolódásra és az átállásra, mert nekik a pihenés mellett arra is érdemes időt hagyni, hogy ráhangolódjanak az iskolás szerepre.

 

Megváltozott családi viszonyok

Veronika arra hívta fel a figyelmet, hogy a mai felnőttek nagyszülei már nyugdíjasok voltak unokáik óvodás korában, ma viszont a nyugdíjkorhatár kitolásával a nagymamák és nagypapák döntő többsége még dolgozik, így sokkal kevesebbet tudnak segíteni az unokák körül. Véleménye szerint az iskolai szünetek megváltoztatása is hozzájárult az idei nyáron tapasztalt magas létszámhoz: ahol iskolás a nagyobb testvér, a szülők kénytelenek az iskolai szünidőhöz alkalmazkodva kivenni szabadságot. Az elmúlt tanévben így ősszel, télen és tavasszal többet voltak otthon, nyárra pedig lecsökkent a szabadnapok száma.

– Mostanra sokat változott a szülő-gyermek viszony: a tekintélyelvűséget felváltotta egy sokkal demokratikusabb, a gyermek igényeire jobban figyelő hozzáállás. Ha együtt a család, a gyerekre fókuszálnak, de ebben el is lehet fáradni. Tehát kevesebb időt töltenek együtt, de azt sokkal intenzívebben – hoz fel egy újabb aspektust a koordinátor.

 

Mindenhol jó, de legjobb...

Adrienn azt is fontos szempontnak tartja, hogy az ügyelet más, mint az óvodai hétköznapok. Más (lehet) az óvó néni, mások a gyerekek, időnként még a helyszín is, hiszen minden óvoda bezár nyáron öt hétre, és ilyenkor egy másik intézmény veszi át az ügyeletben lévő gyerekeket. Vannak, akik nehezen veszik ezeket a változásokat, és nem vagy csak nagyon nehezen tudnak alkalmazkodni. Nóra is mesél egy kislányról, aki annyira belefáradt a nyári óvodába, hogy az őszi kezdésre teljesen kimerült, „már csak sírni tud” – mondja.

Szóba jött az is, hogy bár nagyon fontos, hogy a gyerekek sok időt – lehetőleg minőségi időt – töltsenek szüleikkel, bizonyos helyzetekben jobb lehet az óvodában, mint egy problémás, terhelt otthoni környezetben. Nóra véleménye szerint az óvodapedagógusoknak sok energiája van abban, hogy a növekvő tendencia ellenére továbbra is helyt álljanak a nyári időszakban, és megértéssel forduljanak minden ügyeletben jelen lévő gyermek felé.

Beszéltünk arról is, hogy a most óvodába járó gyerekek a Covid alatt születtek vagy voltak picik, és együtt voltak home office-ban dolgozó szüleikkel. Ennek következtében vagy egy nagyon szoros kötődés alakult ki, és ebben az esetben a szülő is nehezen engedi el a kicsit, vagy éppen ellenkezőleg, ha sok volt a zökkenő az otthonlétben, akkor a szülő könnyebben „küldi el” a gyermeket.

Végül mindebből mi a tanulság? Nehéz lenne bármit is általánosságban kijelenteni, hiszen minden család, minden gyerek, minden helyzet más. Ami azonban minden szereplő közös érdeke és célja, hogy a kisgyermek egy szeretetteljes és nyugodt környezetben fejlődhessen; és ezt pedig csak mi, felnőttek – szülők, nagyszülők, óvodapedagógusok és pszichológusok – biztosíthatjuk számukra.

Péter Zsuzsanna

Volt_egyszer_Budan_boritok_162.jpg