Oktatás
Betűméret növeléseBetűméret csökkentéseNyomtatás

(Nem csak) játék a kastélyban

2022. június 9.

Molnár Ferenc klasszikus vígjátékának címe jutott eszembe, ahogy beléptünk a Rózsadombon álló, egykor József főherceg és felesége lakta soktornyos kastély kertjébe, ahol tucatnyi gyerek hintázott, focizott, tollaslabdázott vidáman.

Kerületünk talán legszebb épülete ma általános és középiskolás diákok kollégiumaként szolgál, ám nemcsak a pompás lépcsőház, a még eredeti cserépkályhák és a teraszról nyíló pazar kilátás miatt érdemes megjegyezni a Tapolcsányi Általános Iskolai és Középiskolai Kollégium nevét: a gyermekek felzárkóztatásáért, tehetségük kibontakoztatásáért, fizikai és lelki jólétükért folytatott munka az egész országban páratlan profilú, családias, biztonságos és barátságos intézménnyé varázsolta a Tapolcsányit.

Szerkesztőségünket a kollégium vezetői, Havasi Tibor igazgató és Tóth Erzsébet igazgatóhelyettes, valamint két nevelőtanár, Bozsoki Róbert és Muzsnai Zoltán vezette végig a XIX. században épült, és azóta sokféle szerepet betöltött kastélyon, miközben sok mindent megtudtunk az intézmény múltjáról és jelenéről. Például azt, hogy a II. világháború után előbb a statisztikai hivatal költözött ide, majd 1949-től gyermekotthon, 1966-tól úgynevezett hetes otthon működött itt. 2005-ben alakult át az intézmény olyan kollégiummá, amely gyermekvédelmi feladatokat is ellát, majd 2013. január 1-jével a Közép-Budai Tankerületi Központ fenntartásában kollégiumként működött tovább. 2021 őszétől már középiskolás diákokat is fogadhat egyéni elbírálás alapján, elsősorban olyanokat, akik már általános iskolás éveikben is a kollégium lakói voltak. A fő profil mégis az általános iskolai korosztállyal való foglalkozás maradt.

Tehetséggondozás

A kollégium kiemelt figyelmet fordít a tehetséges gyermekek támogatására, aminek köszönhetően Európai Tehetségponttá is vált.

– Vannak nálunk artistaképzős gyerekek, a családjuk vidéken él, ahonnan lehetetlen lenne bejárniuk – meséli Tóth Erzsébet –, valamint a Snétberger Alapítvánnyal is nagyon jó kapcsolatot ápolunk, így több rendkívül tehetséges ifjú muzsikus is lakik nálunk. Nincs más állami fenntartású általános iskolai kollégium a fővárosban, így azok a kiemelten tehetséges, de nem budapesti gyerekek, akiknek csak a fővárosban lehet megfelelő képzést biztosítani, nálunk – legalábbis iskolaidőben – szintén otthonra találhatnak.

Közben bekukkantunk a zenész fiúk szobájába, ahol az ágyon éppen egy nagybőgő fekszik, a sarokban gitár és pianínó áll, de a felső emeleten külön dobszobát is kialakítottak – nem csak muzsikusoknak. – Stresszoldásra is kiválóan alkalmas a dobolás – jegyzi meg az igazgató, aki egyben a kollégista, valamint állami gondozott gyerekekből álló Lélekzuhany Gospel Kórus vezetője is. Pianínó vagy szintetizátor több helyiségben is található, szaxofonja is van a kollégiumnak, illetve minden csoport kap több gitárt a hétközbeni gyakorlásra, hiszen a zenei nevelésre nagy hangsúlyt fektetnek.

– Nem vagyunk szakemberek, de olyan hátteret tudunk biztosítani (hangszert, helyet és időt), amit a velünk kapcsolatba kerülő családok nem – mondja Róbert.

Hétköznapok

A kollégiumban négy csoport lakik (kislányok, kisfiúk, nagylányok, nagyfiúk), a gyerekek hétköznap tartózkodnak a kollégiumban, hétvégére hazamennek – tudjuk meg Bozsoki Róberttől. A nevelők a kicsiket reggel elkísérik az iskolába, délután értük mennek, azután jöhet a tanulás, valamilyen szakkör és persze a játék. Alapelvünk az együttműködés, a családot és legfőképp a gyermeket partnernek tekintjük. Annyit kérünk tőle, hogy az érte felelős felnőtt mindig tudja, hogy hol van, tartson egy kis rendet maga körül, igyekezzen a tanulásban. A kollégiumnak saját ösztönzőrendszere van, amivel a helyes viselkedést és együttműködést honoráljuk. Strukturáljuk a gyerekek napjait, akiket a csoportvezető nevelő irányít a foglalkozásokra. Számukra szerencsére kedves kötelezettség, hogy legalább heti egy szakkörön részt vegyenek.

– Nagyon sokféle foglalkozást kínálunk, így általában a gyerekek többet is választanak – fűzi hozzá Muzsnai Zoltán. – Vannak zenei és képzőművészeti szakkörök, valamint többféle sportolási lehetőség: pingpong, foci, kondicionáló torna – ehhez külön a lányoknak, külön a fiúknak egy-egy kondihelyiség is rendelkezésére áll, és ha nem lehet kint focizni, akkor bent van csocsóasztalunk is. Bár intézményünk csak tanítási időszakban van nyitva, nyaranta táborokat szervezünk, egy alkotótábort helyben, egy élménytábort lehetőleg vízparton és egy kórustábort. Az ellátást is változatosabbá, gazdagabbá tudjuk tenni különböző pályázatok révén – olyan még nem volt, hogy az extra fánk vagy kakaós csiga ne aratott volna osztatlan sikert...

Amiben a kollégium segíthet – internátus és externátus

Előfordul, hogy egy család átmenetileg vagy akár tartósan nehéz helyzetbe kerül, és nem tudja megoldani a gyerekek délutáni felügyeletét, tanulásban való segítését. Ilyenkor megoldás lehet, hogy iskola után néhány órát eltölt a Tapolcsányiban a diák, ahol tanul, uzsonnát kap és részt vesz a programokon. – Egyfajta napközi ez is, de nálunk kevesebben vannak, így minden gyerekre jut személyes figyelem – hangsúlyozza Bozsoki Róbert, akinek a szülők sokszor sms-ben küldik el, melyik tárgyból mikor lesz dolgozat, mire készüljenek. Az alsósoknak tanító segít, a felsősöknek szaktanár. A kulcsszó itt is, akárcsak a tehetséggondozásban, a nyugodt, biztonságos háttér biztosítása.

Megelőzni a nagyobb bajt

– Sok család csak akkor jelzi, hogy segítségre van szüksége, amikor már elmélyül a probléma, és ilyenkor esetleg már komolyabb lépésekre van szükség – magyarázza Tóth Erzsébet munkájuk egyik legfontosabb pillérét. – Szeretnénk, ha a családok tudnának rólunk, arról, hogy ha időben – akár csak egy rövid, átmenetei időre – idehozzák gyermekeiket, akkor elkerülhető a nagyobb baj, a tanulmányi eredmények nagyfokú romlása, vagy akár a hatósági intézkedés.

Példaként egy unokáját egyedül nevelő nagymama esetét említi, akinek komoly nehézséget okozott az iskolás gyermekkel való tanulás és foglalkozás. Számukra a kollégium jelentette a megoldást, de akár a több műszakban dolgozó vagy lakhatási nehézségekkel küzdő szülők is igénybe vehetik a Tapolcsányi nyújtotta segítséget.

Támogatás – nem csak a tanulásban

A gyerekek nemcsak a tanulásban, hanem a kollégium állandó pszichológus szakemberének köszönhetően lelki problémáik megoldásához is kapnak segítséget, és mint kiderül, sokan és szívesen keresik fel a pszichológust egy kis feltöltő vagy megnyugtató beszélgetésre. Nagyon népszerű a mese-, illetve művészetterápia is, utóbbi gyümölcseit magunk is megcsodálhatjuk, hiszen az épület falait a gyerekek alkotásai díszítik. Rácz Dorottya csoportvezető nevelő, aki egyben komplex művészet- és meseterapeuta, valamint keramikus is, mutatja a fiatalok munkáit, mások mellett gyönyörű selyemképeket – szinte hihetetlen, hogy ezek nem profi művészkezek munkái. Gyermek- és ifjúságvédelmi felelős is tartozik a csapathoz, aki a családokat is támogatja, illetve, ha szükséges, tartja a kapcsolatot a gyermekjóléti szolgálattal.

Közben megnézzük a csoportok barátságos szobáit, kimegyünk a teraszra, ahonnan nemcsak a gyönyörű panoráma tárul elénk, hanem a kollégium kis veteményese is, ahol a gyerekek örömmel serénykednek. Be­lesünk a fazekasműhelybe, ahol megcsodáljuk a szebbnél szebb alkotásokat, a toronyszobába, ami most a pszichológus birodalma, és végül beülünk a könyvtárszobába, ahol az intézményvezető mesél nekünk a Kollégium Plusz modellprogramról.

Kollégium Plusz

Országosan hat intézmény vesz részt ebben a hátrányos helyzetű gyermekek támogatására indított programban, amely az intézmények külön szolgáltatásainak finanszírozását biztosítja. A Tapolcsányi számos „pluszt” kínál kollégistáinak, tudjuk meg Havasi Tibortól, aki arról is beszél, ma már bizonyosságot nyert, hogy a manuális, illetve zenei tevékenység milyen jótékony hatással van a gyermekek tanulási képességeire. Az itteniek érdeklődésüknek megfelelően választhatnak a foglalkozások közül, aminek következtében látványosan javul iskolai teljesítményük. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy számos tapolcsányis fiatal szerez nyelvvizsgát és tanul tovább magyar vagy külföldi egyetemen. A Kollégium Plusznak és egyéb pályázatoknak köszönhetően került a kollégium kínálatába többek között a művészet-, a mese- és a zeneterápia, illetve néhány kerékpár is, amit örömmel használ a gyereksereg. Az igazgató úr páratlan fantáziájának jóvoltából a gyerekeknek időnként egészen különleges élményekben lehet részük: egyszer például ő maga zongorázott, egy másik kolléga dobolt, a gyerekek pedig zenére alkottak, máskor pedig a reggelihez szervezett titokban egy vonósnégyest, hogy kastélyhoz méltó körülmények között költhessék el korai étkezésüket a bentlakók.

Felvétel a Tapolcsányiba

A Tapolcsányi Általános Iskolai és Középiskolai Kollégiumba egész évben jelentkezhetnek a családok, a felvételhez a gyermekjóléti szolgálat ajánlása szükséges, ami azonban nem jelenti azt, hogy a család a gyermekvédelem látókörébe kerülne. Az intézmény szolgáltatásai, az étkeztetést leszámítva, ingyenesek. A kollégiumról bővebbet a honlapon, a tapolcsanyi.hu oldalon, illetve az intézmény Facebook-oldalán lehet megtudni.

Péter Zsuzsanna

Volt_egyszer_Budan_boritok_162.jpg