Oktatás
Betűméret növeléseBetűméret csökkentéseNyomtatás

A tanulás­fejlesztés-­tréner válaszol

2022. március 11.

Hogyan válasszunk iskolát leendő elsősünknek? A szeptemberben iskolát kezdők szüleinek közeledik a határidő, amikor el kell dönteniük, hová írassák be gyermeküket.

Péter Kata tanulásfejlesztés-tréner

Sok helyen már zajlanak az ismerkedő, iskolanyitogató foglalkozások. A különböző netes csoportokban megszaporodtak azok a kérdések, amikor egymástól kérnek a szülők információkat, tapasztalatokat egy-egy iskoláról.

 

Álljon itt néhány eligazodási pont és megfontolási szempont a teljesség igénye nélkül a mérlegeléshez, a döntéshez.

Iskolaválasztás vs. pedagógusválasztás

Mindennek alfája és ómegája a gyermek: jól választani csak a gyermek ismeretében lehet. Szorongó, befelé forduló gyereknek nem megoldás egy szigorúbb keretrendszerű, versengő közeg, ami ugyanakkor motiválhat és szárnyalásra késztethet egy irányító típusú öntörvényűbb gyereket. Vagy egy mozgásos, sportos gyereknél kompromisszumos megoldás egy olyan iskola, ahol korlátozott vagy kevés az udvari játéklehetőség, nincs például focipálya.

Érthető okból gyakran választják a szülők a nagytesó iskoláját, mert vannak jó tapasztalatok (akár mert a nagy „már kitaposta az utat”), vagy mert – ha vannak is kétségeik – nem tudnak jó magyarázatot adni a kicsinek, hogy ő miért más, miért más suliba megy, mint ahová a nagytesó jár. Ha eleve felmerül, hogy a nagy iskolája nem a legjobb megoldás a kicsinek, akkor annak oka van. Ilyenkor jobb a belső hangot nem elhallgattatni, hagyjuk inkább felerősödni.

Ha van olyan iskola, amit jónak tartanál számára, vidd el a foglalkozásokra és mondd el őszintén neki: szülőként egyszerűbb dolgod lenne, ha mindketten egy helyre járnának, de te az ő számára keresed a legjobb megoldást. Ahogyan nem egyforma ajándékot szoktak kapni, vagy nem egyforma ételeket szeretnek – így lehet ez az iskolával is.

Honnan szerezz információt?

Ha végigböngészted a szóba jöhető iskolák honlapját, megnézted a leendő tanítók profiljait és már vannak preferenciáid, egy fontos szempont adalékként: Sir Ken Roberts brit oktatáskutató mondta, aki a gyerekek kreativitásának ösztönzése céljából az iskolai nevelési-oktatási tevékenység új alapokra helyezését szorgalmazta: „minden okosságot figyelembe véve a legjobb iskola az, ahová gyalog járhat a gyermek”. Talán kiegészítve, amit mond: egy jó iskola reményében (!) se vállalj napi többórás oda-vissza autózást, elsősorban közeli, megközelíthető iskolákban gondolkodj.

Ha érdeklődsz a neten, az iskoláról szóló vélemények mellett törekedj a gyerek leendő elsős tanítójáról is információt szerezni. A véleményeket (akár jók, akár kevésbé jók) kezeld ésszerű fenntartással, vagy igyekezz az adott vélemény mögöttes körülményeit jobban megismerni. A leginkább célravezető személyesen találkozni a leendő pedagógussal. Az iskolanyitogató-hívogató foglalkozások azért is szerveződnek, hogy a szülőknek legyen módjuk a pedagógust „foglalkozási környezetben” látni.

Mire figyelj egy ismerkedő foglalkozáson?

Leginkább arra, hogy a pedagógus hogyan törekszik a gyermekkel személyes kapcsolatot teremteni. Vagy feladathelyzetben (a játékos feladatok megoldása során) hogyan értékeli a másságot, például, ha valaki kék sünt rajzol a papírra a táblán szereplő barna helyett. Szinte minden iskola pedagógiai programjában szerepel az egyéni bánásmód, de a foglalkozáson kaphatsz a realitáshoz közelítő képet a leírtak gyakorlatban való megvalósulásáról. Vannak olyan iskolák, ahol a foglalkozásokon nagyobb (már felsős, vagy felsőbe induló) gyerekek is segítenek a kicsiknek: állj szóba velük, kérdezd őket a tapasztalataikról.

A legvégére pedig egy morzsa: ez a választás nem örökre szól.

Fontos tudatosítani, hogy a legjobb döntés az adott pillanatban rendelkezésre álló információk alapján született. Így enyhül a feszültség, a válladra nehezedő felelősség súlya csökken. Ha stresszelsz, azt a gyermek is megérzi. Az iskolához bizonytalanság és nyugtalanság érzése fog kapcsolódni, még mielőtt betette volna a lábát bármely intézménybe.

Ha azonban a későbbi tapasztalataitok nem igazolják vissza, hogy a gyermek érdekeinek legmegfelelőbb volt a választás, légy felkészülve bátran változtatni.              

Péter Kata

A rovat folytatódik. Kérdéseiket bátran írják meg „A tanulásfejlesztés-tréner válaszol” jeligével a szerkesztőségbe (szerkesztoseg@budai­polgar.hu), az olvasói kérdéseket továbbítjuk, válaszokat személyes levélben kaphatnak.

Volt_egyszer_Budan_boritok_162.jpg