|
Oktatás
Közép-budai Waldorf Iskola2025. január 2.
„Nincs olyan nap, hogy ne szeretnénk bejönni ide”... A Közép-budai Waldorf Iskolában jártunk
![]() Ismét gyerekzsivaj tölti be az egykori Gesztenyéskert Óvoda két éve bezárt épületét és udvarát.
Bár még sem a kert, sem az épület sincs teljesen készen, de a Waldorf-intézményekre jellemző gyerekközpontúság és a zöld környezet fontossága már jól látszik: világos, jól átlátható, barátságos tereket alakítottak ki, és az építkezés ellenére igyekeztek megóvni az ősfás parkot, a növényzetet, ahol kellett, átültetéssel, átteleltetéssel megőrizni. A két épületszárny találkozásánál lévő két rózsabokrot is ki kellett ásni; ezek most Petra udvarában várják, hogy visszakerüljenek a kertbe, jelképezve azt, hogyan él tovább a régi óvoda az új iskolában. – Nagyon erősen összekovácsol egy közösséget az, ha ilyen nagy fába vágjuk közösen a fejszénket – hangsúlyozza a kommunikációs vezető. – Rendkívül rövid idő állt rendelkezésre az építkezéshez, ami szülői összefogás nélkül nem ment volna. – Nemcsak egy igen jelentős összeget adtak kölcsön a szülők az egyesület számára – egészíti ki Sándor –, de rengeteg szakértői (jogi, gazdasági, műszaki) segítséget is kaptunk, illetve ténylegesen, a szó fizikai értelmében is dolgoztak a szülők a felújításon. Mindenki azt nézte, mit tudna hozzátenni a közös feladat megoldásához. A nyolcosztályos általános iskolában évfolyamonként egy-egy osztályt indítanak, és gimnáziummal sem szeretnének bővülni, mert nem kívánják jobban megterhelni a teret, főleg nem az udvar rovására, ami a kikapcsolódás mellett arra is alkalmas, hogy kertművelést vagy növényismeretet tanuljanak ott a diákok. Az épület alaprajza Y alakú, amelynek egyik szárnya a régi óvoda, ahol most az alsó tagozat kapott helyet. Az új részben, ami jó hőtartású és az átlagnál nagyobb belmagasságú modulokból állt össze, a felsősök töltik hétköznapjaikat. A hetvenes években épült, régi résznél elsősorban a tető- és a lábazati szigetelést kellett megoldani, illetve a meglévő sok pici helyiséget kellett nagyobb terekké kinyitni. Az ovisokra méretezett, korábbi óvodai mosdókat az iskola most induló óvodáknak ajándékozta. Az épület központi része a nyitott ebédlő, ami egyben közösségi térként is szolgál, és amit közvetlen kapcsolat köt össze a tágas kerttel. Az ablakokon redőnyök, a termekben és a folyosókon korszerű hűtő-fűtő berendezések garantálják a mindig kellemes hőérzetet. A nagyok folyosóján pingpongasztal van felállítva, a szünetben zajlik a játék.
– A Tárogató úton eltöltött tíz év „társbérlet” után úgy érezzük, végre hazataláltunk – mondja búcsúzóul Petra. – Nincs olyan nap, hogy ne szeretnénk bejönni ide, ezt erősítik meg a gyerekek és a tanárok is. Jól érezzük itt magunkat, ezen a helyen meg tudnak valósulni a Waldorf-pedagógia céljai. Ezt fogja jelképezni az a harangtorony, amit egy projekt keretében az egyik osztályunk épített, és amit elhoztunk ide is magunkkal, hogy újra felállítsuk. Szeretnénk aktívan részt venni a kerület életében, ezért több, a nyilvánosság előtt is nyitott rendezvényt tervezünk, illetve könyvtárunk kapuját is kinyitjuk minden II. kerületi tanuló előtt. Péter Zsuzsanna
|
|