|
|
Kiemelkedő a bölcsődei ellátottság
Országos szinten egyedülálló, ezért büszkék lehetünk arra, hogy az elmúlt év
folyamán kerületünkben két új bölcsőde is megnyithatta kapuit – kezdte megnyitó
beszédét Ötvös Zoltán, a Művelődési Iroda vezetője a II. Kerületi Egyesített Bölcsődék
szakmai napján.
A Marczibányi Téri Művelődési Központban május 24-én tartott szakmai összejövetelen
számos előadás hangzott el a bölcsődéket és a bölcsődei gondozói szakmát érintő
aktuális kérdésekről. Amint az Ötvös Zoltán szavaiból kiderült, a II. kerületben
az érintett korcsoport 15%-a jár bölcsődébe, amely háromszorosa az országos átlagnak.
Sajnálatos tény, hogy még így is nagy a túljelentkezés: minden harmadik kisgyermeket
el kell utasítani helyhiány miatt.
— A kerület lélekszáma az elmúlt időszakban nőtt, 86 ezren élünk itt, és ezzel
együtt a kisgyermekek száma is emelkedett, ami sok szempontból „édes gondja” jelenleg
az önkormányzatnak – fogalmazott az irodavezető.
A kormányzat 2013-tól bevezetendő Nemzeti Szociális Politikai Koncepciójáról,
illetve ehhez kapcsolódóan a bölcsődei ellátórendszer megerősítésének fontosságáról
beszélt előadásában Schanda Tamás, az önkormányzat Közoktatási, Közművelődési,
Sport- és Informatikai Bizottságának elnöke. Mint elhangzott, a bölcsődei hálózat
fejlesztése nemcsak foglalkoztatáspolitikai cél — hogy az édesanyák mihamarabb
visszamehessenek dolgozni —, hanem a korai fejlesztésen keresztül valódi esélyteremtő
lehetőség a szociálisan hátrányos helyzetben élők számára. Az elmondottakból kiderült:
a második kerület abban a szerencsés helyzetben van, hogy nincs számottevő adósságállománya.
Így az önkormányzat 2006 óta minden évben tudott korszerűsítési munkálatokat végeztetni
a bölcsődék épületein, 2010–11-ben új bölcsődei férőhelyeket is létesített. A
túljelentkezés egyik oka valójában az, hogy növekedett a kerület agglomerációjában
élők száma is, ők igyekeznek a II. kerület kapacitását lekötni, amelyre sajnos
nincs lehetőség.
A szakmai nap további részében a bölcsődés korú gyermekek gondozását, nevelését
érintő kérdésekről volt szó. Németh Margit pszichológus és családterapeuta hangsúlyozta,
hogy milyen fontos szerepet játszik ebben az életkorban (a születéstől 3 éves
korig terjedő életszakasz) az állandóság, a biztonság, az egyénre szabott testi
gondozás és az érzelmi kommunikáció. Ez az időszak valójában minden további fejlődési
szakasz alapja. Ha ebben a korban pszichés sérülés történik, azt később még helyre
lehet hozni, de rengeteg időt, pénzt és energiát fog felemészteni a megfelelő
szakemberek és terápiák alkalmazása. Éppen ezért a gondozónők munkája rendkívül
nagy felelősséggel jár, nagyon sok odafigyelést, testi-lelki törődést kíván. Annál
is inkább, mivel a mai kor kényszere, hogy „stressztűrő” generációt kell felnevelnünk.
Ez pedig csak „stresszálló” gondozókkal képzelhető el. Egyfelől a rendelkezésre
álló eszköztár – testi közelség (érintés, ölelés, simogatás, ringatás, pörgetés-forgatás,
emelés), odafigyelés, önátadás, érzelmi visszatükrözés — segítségével meg kell
teremteni a kicsik számára a biztonságos, megnyugtató légkört, amely hozzásegíti
őket a jó, stabil érzelmi alapokhoz. Másfelől a gondozónőknek is kell hogy legyen
lehetőségük a napközbeni többszöri rövid pihenőre, hogy képesek legyenek ezt a
hangulatot megtartani.
Tóth Ildikó nyelvész előadásában a kisgyermekkori anyanyelvi fejlődésről és az
idegen nyelv tanulásáról beszélt. Mint előadásából kiderült, minden nyelvnek megvan
a grammatikájából adódó fejlődési íve: ahogyan és amilyen sorrendben, ütemben
az adott nyelvet a gyermek elsajátítja. Ebből az következik, hogy hiába beszél
például angolul egy magyar anyanyelvű szülő a kisgyermekével, az mégsem úgy fog
megtanulni angolul, mintha anyanyelve lenne. Ennek több oka is van: magyar hangzókon
fog rögzülni az angol szókincs, mivel anyanyelvi hangkészletet csak anyanyelvi
szülő tud kifejleszteni (a jó kiejtést így akár véglegesen el is lehet rontani),
és a nyelvi logikát is akarva-akaratlanul a magyar nyelvi séma fogja befolyásolni.
Ahhoz, hogy később anyanyelvi szinten beszélje a gyermek az idegen nyelvet, idegen
nyelvi környezet vagy idegen anyanyelvű családtag szükséges — olyan, akihez a
gyermek érzelmileg szorosan kötődik, és önkifejezés céljából akar vele kommunikálni.
Szilágyi Enikő
|
| |