|
|
Bírósági tárgyalás az iskolában
Néhány órára bírósági tárgyalóteremmé alakult a II. Rákóczi Ferenc Gimnázium
médiaterme január 10-én. A diákok egy rendhagyó osztályfőnöki óra keretében ismerhették
meg az igazságszolgáltatás bonyolult rendszerét.
Megdöbbentő véget ért az a rövidfilm, amelyet a diákok az osztályfőnöki óra keretében
tekintettek meg. A Zuhanás című történet szereplői középiskolás korú fiatalok,
akik közül az egyik egy buliból hazatartva életét veszti: a fejsérülésébe hal
bele, miután barátja fellöki az utcán. A történet a vásznon ugyan véget ért, de
a lezáratlanul hagyott sztori az iskola médiatermében folytatódhatott.
A KIM és a DNS Alapítvány szakértői a Jogom van tudni elnevezésű interaktív tanóra
keretében a 10. osztályos diákokkal együtt bírósági tárgyalást tartottak, ahol
minden fiatal szerepet kapott. Választottak többek között ügyvédet, ügyészt, ülnököket,
külső megfigyelőket, és a diákok legnagyobb megdöbbenésére a tárgyalóterembe lépett
a film főszereplője, Endrédy Gábor színművész, az egri Gárdonyi Géza Színház tagja
is, aki a barátját véletlenül megölő diákot alakította. A bilincsben érkező fiatalember
sorsa innentől a tanteremben ülőktől függött.
– A 14 és 16 év közötti fiatalokat megszólító program tavaly indult, és 30 középiskola
vett benne részt, idén pedig a Rákóczi gimnázium is csatlakozott – mondta el a
diákoknak az osztályfőnöki órán Katona Zsuzsanna, a középiskolásoknak szóló program
egyik kidolgozója. Szavaiból az is kiderült: céljuk, hogy drámapedagógiai módszerek
alkalmazásával a diákok számára érthetőbbé és átláthatóbbá váljon az igazságszolgáltatás
rendszere, valamint hogy elkerüljék a filmben vázolt, szomorú véget ért helyzeteket.
A szakértő és kollégái a tárgyalás során megismertették a fiatalokkal a jogi definíciókat,
majd lefolytatták a bűneset tárgyalását, ahol a bírók a KIM munkatársai voltak.
Az elkövető végül felfüggesztett börtönbüntetéssel megúszta, de az eset mindenki
számára sok tanulsággal járt.
– Védencem számára a lehető legkedvezőbb ítéletet sikerült kiharcolnunk, de biztos
vagyok benne, hogy nemcsak neki, hanem mindnyájunknak tanulsággal szolgált az
eset, mert megmutatta, hogy egy hétköznapi buli is végződhet halálesettel – hangsúlyozta
az ügyvéd szerepét vállaló Bárány Balázs, a gimnázium 10/a osztályos tanulója.
– Az órán belefolyhattunk az eseményekbe, ezáltal átfogó és árnyalt képet kaptunk
az igazságszolgáltatás bonyolult rendszeréről.
– Megdöbbentünk, amikor a filmben szereplő fiú megjelent a teremben, bilinccsel
a kezén – mesélte a rendhagyó óráról Balázs osztálytársa, Zabó Viktória. – Egy
támogató szervezet képviselőjeként kellett helyt állnom a rögtönzött tárgyaláson.
Jó volt belevetnünk magunkat az igazságszolgáltatás világába, mert a televíziókban
futó, nyomozós sorozatokból nem derül ki, hogyan működik a rendszer.
– Vannak fiatalok, akiknek kevés az, ha a pedagógus vagy a szülő azt mondja,
hogy „ne csináld, mert baj lehet belőle!”. A sokszor sulykolt mondatok nem olyan
erejűek, mint végignézni egy történetet, aminek akár az egyik diák is szereplője
lehet – hangsúlyozta Magócs Éva, a Rákóczi gimnázium igazgatója. – A program visszatartó
erővel bír, és rádöbbentheti tanulóinkat arra, hogy tetteiknek milyen következményeik
lehetnek.
Az igazgató kiemelte: a KIM és a DNS Alapítvány programját a résztvevő intézmények
szabadon átvehetik az oktatási segédeszközökkel együtt, így más osztályokban is
meg lehet tartani a rendkívül hasznos foglalkozást.
SZ.G.
|
| |