Oktatás
Betűméret növeléseBetűméret csökkentéseNyomtatás

Bírósági tárgyalás az iskolában

2014. január 24.

Néhány órára bírósági tárgyalóteremmé alakult a II. Rákóczi Ferenc Gimnázium médiaterme január 10-én. A diákok egy rendhagyó osztályfőnöki óra keretében ismerhették meg az igazságszolgáltatás bonyolult rendszerét.

Megdöbbentő véget ért az a rövidfilm, amelyet a diákok az osztályfőnöki óra keretében tekintettek meg. A Zuhanás című történet szereplői középiskolás korú fiatalok, akik közül az egyik egy buliból hazatartva életét veszti: a fejsérülésébe hal bele, miután barátja fellöki az utcán. A történet a vásznon ugyan véget ért, de a lezáratlanul hagyott sztori az iskola médiatermében folytatódhatott.
A KIM és a DNS Alapítvány szakértői a Jogom van tudni elnevezésű interaktív tanóra keretében a 10. osztályos diákokkal együtt bírósági tárgyalást tartottak, ahol minden fiatal szerepet kapott. Választottak többek között ügyvédet, ügyészt, ülnököket, külső megfigyelőket, és a diákok legnagyobb megdöbbenésére a tárgyalóterembe lépett a film főszereplője, Endrédy Gábor színművész, az egri Gárdonyi Géza Színház tagja is, aki a barátját véletlenül megölő diákot alakította. A bilincsben érkező fiatalember sorsa innentől a tanteremben ülőktől függött.
– A 14 és 16 év közötti fiatalokat megszólító program tavaly indult, és 30 középiskola vett benne részt, idén pedig a Rákóczi gimnázium is csatlakozott – mondta el a diákoknak az osztályfőnöki órán Katona Zsuzsanna, a középiskolásoknak szóló program egyik kidolgozója. Szavaiból az is kiderült: céljuk, hogy drámapedagógiai módszerek alkalmazásával a diákok számára érthetőbbé és átláthatóbbá váljon az igazságszolgáltatás rendszere, valamint hogy elkerüljék a filmben vázolt, szomorú véget ért helyzeteket. A szakértő és kollégái a tárgyalás során megismertették a fiatalokkal a jogi definíciókat, majd lefolytatták a bűneset tárgyalását, ahol a bírók a KIM munkatársai voltak.
Az elkövető végül felfüggesztett börtönbüntetéssel megúszta, de az eset mindenki számára sok tanulsággal járt.
– Védencem számára a lehető legkedvezőbb ítéletet sikerült kiharcolnunk, de biztos vagyok benne, hogy nemcsak neki, hanem mindnyájunknak tanulsággal szolgált az eset, mert megmutatta, hogy egy hétköznapi buli is végződhet halálesettel – hangsúlyozta az ügyvéd szerepét vállaló Bárány Balázs, a gimnázium 10/a osztályos tanulója. – Az órán belefolyhattunk az eseményekbe, ezáltal átfogó és árnyalt képet kaptunk az igazságszolgáltatás bonyolult rendszeréről.

– Megdöbbentünk, amikor a filmben szereplő fiú megjelent a teremben, bilinccsel a kezén – mesélte a rendhagyó óráról Balázs osztálytársa, Zabó Viktória. – Egy támogató szervezet képviselőjeként kellett helyt állnom a rögtönzött tárgyaláson. Jó volt belevetnünk magunkat az igazságszolgáltatás világába, mert a televíziókban futó, nyomozós sorozatokból nem derül ki, hogyan működik a rendszer.
– Vannak fiatalok, akiknek kevés az, ha a pedagógus vagy a szülő azt mondja, hogy „ne csináld, mert baj lehet belőle!”. A sokszor sulykolt mondatok nem olyan erejűek, mint végignézni egy történetet, aminek akár az egyik diák is szereplője lehet – hangsúlyozta Magócs Éva, a Rákóczi gimnázium igazgatója. – A program visszatartó erővel bír, és rádöbbentheti tanulóinkat arra, hogy tetteiknek milyen következményeik lehetnek. 
Az igazgató kiemelte: a KIM és a DNS Alapítvány programját a résztvevő intézmények szabadon átvehetik az oktatási segédeszközökkel együtt, így más osztályokban is meg lehet tartani a rendkívül hasznos foglalkozást. 
SZ.G.

Volt_egyszer_Budan_boritok_162.jpg