Oktatás
Betűméret növeléseBetűméret csökkentéseNyomtatás

Pénzügyekről középiskolás fokon

2015. március 24.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter, a kerület országgyűlési képviselője a Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium 10/A osztályosainak tartott rendhagyó órán Gazdálkodj okosan! címmel beszélt a pénzügyi döntések egész életünkre kiható fontosságáról.

A tárcavezető március 13-án az Európai Pénz7 program keretében vállalta a számára szokatlan feladatot: tizenéves diákoknak elmagyarázni, mi a jövedelem és a bevétel közötti különbség, vagy például mit jelent a költségvetés egy családnak és mit az államnak.

A Csik iskola 10/A osztályos tanulóinak tartott órán a nemzetgazdasági miniszter a tudatos pénzügyi gondolkodásról igyekezett meggyőzni hallgatóságát. Példákkal illusztrálta, hogy nem elegendő szert tenni nagyobb vagyonra, annak megtartása komoly, nagy körültekintést igénylő feladat.

– Mi a közös Mick Jagger, Arnold Schwarzenegger és David Attenborough életútjában? – tette fel a kérdést Varga Mihály az óra elején. Kiderült, a maguk területén rendkívül sikeres emberek közgazdászként végeztek, így a tehetségükkel megszerzett pénzt okosan forgatva és befektetve tehettek szert nagy vagyonra. A gazdasági tárca vezetője arra is felhívta a figyelmet, nem kell közgazdásznak lenni ahhoz, hogy értsünk a pénzügyekhez. Véleménye szerint az alapvető fogalmakat és szabályokat mindenkinek ismernie kell ahhoz, hogy felelős döntéseket tudjon hozni élete során.

A tanórán beszélt többek között a jövedelem és a bevétel közötti különbségről, Prezivel illusztrált előadásából az is kiderült, hogy milyen elemekből áll össze a költségvetés, amelynek – jó esetben – a kiadási és a bevételi oldalán ugyanakkora összeg szerepel. Szó esett a megtakarításokról, a hitelezés formáiról, valamint arról is, milyen szempontokat kell figyelembe venni egy-egy pénzügyi döntés – például hitelfelvétel – meghozatalakor.

Az óra végén a diákok sok mindenre kíváncsiak voltak, egyikük például azt kérdezte, ha ma lenne a miniszter 17 éves, milyen pályán indulna el. Volt, aki az iránt érdeklődött, ha most készülne egyetemre, venne-e fel diákhitelt. Varga Mihály elmondta: annak idején őt két kedvenc tárgya, a matematika és a történelem vitte a közgazdasági egyetemre, felsőfokú tanulmányai mellett végig dolgozott, keresetével egészítette ki ösztöndíját. A diákhitellel kapcsolatban kifejtette: segítséget nyújthat a visszatérítendő állami támogatás mindkét formája, de előretekintve látni kell azt is, hogy fizetésünk egy részét évekig terhelik majd a törlesztőrészletek.

 

A kicsöngetés után Varga Mihály a Budai Polgárnak hangsúlyozta: a Nemzetgazdasági Minisztérium az Emberi Erőforrások Minisztériumával szorosan együttműködve szeretné elérni, hogy az alapvető pénzügyi ismeretek a tanterv szerves részévé váljanak, hogy azokat a diákság el tudja sajátítani.

Hazánk idén először csatlakozott a Pénz7 programsorozathoz, amelynek keretében 23 európai országban március 9-13. között a pénzügyi ismereteket népszerűsítették előadásokkal, interaktív játékokkal. A program célja az általános és középiskolások pénzügyi ismereteinek megalapozása, hogy felnőve tudják például, mit jelent brókercégen keresztül részvényt vásárolni, folyószámlát nyitni, vagy épp bankban betétet elhelyezni. Magyarországon a Magyar Bankszövetség szervezésében a Pénziránytű Alapítvány szakmai támogatásával megvalósuló programban mintegy 90 ezer diák ismerkedhet meg osztályfőnöki órákon az őt is érintő hétköznapi pénzügyi témákkal, a családi költségvetés alapkérdéseivel.

– A Csik Ferenc iskolában több éves hagyománya van a pénzügyi ismeretek népszerűsítésének – tájékoztatta a Budai Polgár újságot Polgár Anikó igazgató-helyettes. – Intézményünk három éve – Vincze Judit tanárnő vezetésével – indult először a Magyar Nemzeti bank által létrehozott Pénziránytű Alapítvány pályázatán: anyagi támogatáson kívül a Pénziránytű Iskola címet is elnyertük. A cím azoknak az iskoláknak az elismerését szolgálja, amelyek átgondoltan és rendszerszerűen törekszenek a gazdasági és pénzügyi ismeretek oktatására. A Csikban a 10-esek heti egy órában gazdasági ismereteket tanulnak, a 11-esek és 12-esek pedig társadalomismeret órán foglalkoznak a pénzügyi és gazdasági alapfogalmakkal. Tőzsdevetélkedőt is szerveznek minden évben a gimnazistáknak, a játék része a virtuális pénz megszerzése, illetve a befektetések kockázatának elemzése és a részvények megvásárlása, eladása. Az általános iskolai korosztály érdeklődését a Pénziránytű Alapítvány a BankVelem-programmal kívánja felkelteni a pénzügyi kérdések iránt. Az új kezdeményezést a Csik iskolában Csóti Henrietta szabadidő-szervező honosította meg. Munkáját a BankVelem nagykövete címmel ismerték el az Európai Pénz7 keretében. 

Volt_egyszer_Budan_boritok_162.jpg