|
|
Blum-programmal a boldogabb gyermekkorért
A Blum személyiségfejlesztő óvodapedagógiai programról annak életre hívójával, Bácskai Mártával beszélgettünk.
– Már nagyon korán megfogalmazódott bennem, hogy gyerekeken szeretnék segíteni – meséli Márta. – Ez azért volt így, mert én magam egy erősen szorongó gyerek voltam nem kis túlsúllyal. Franciaországban nőttem fel, ott vitt el édesanyám egy holisztikus szemléletű orvoshoz, aki megállapította, hogy problémáim lelki eredetűek. Egy Freinet pedagógiai programmal működő iskolába jártam, aminek lényege, hogy a gyermek azzá lehessen, amire született. Az orvostól és a tanáraimtól is sok segítséget kaptam, hogy magamra találjak és letegyem a szorongásaimat.
A család is segített ebben?
Igen. Olyan családból származom, amelyben mindenki művész vagy pedagógus. Nagyapám, Bácskai Mihály drámapedagógus volt, az amatőr színjátszás egyik megalapítója, aki elindította az azóta legendássá vált irodalmi-drámai tagozatot a szentesi Horváth Mihály Gimnáziumban. Az ő küldetése nagyon hasonló volt az enyémhez, csak ő középiskolásokkal foglalkozott: a művészetek eszközével segítette a fiatalokat, hogy önazonos felnőttekké válhassanak. Én ebben nőttem fel, itt gyökerezik az a belső késztetés, hogy tegyek valamit a gyerekekért.
Bácskai Márta
Hogy indult a Blum-program?
Az első lépés a Gondolkodj Egészségesen! Alapítvány létrehozása volt 2007-ben, a hangsúly akkor az egészségnevelésen volt, de ahogy mi magunk változtunk, úgy alakultak célkitűzéseink is. Az elnevezés sem volt már igazán találó, sokakat félrevitt, ezért változtattunk nevet 2018-ban. Az új név sok fejtörést okozott. Az is szempont volt, hogy külföldön is érthető legyen, hiszen szorosan együttműködünk francia kutatókkal, pályázunk is külföldre. A megoldás hirtelen ugrott be és kézenfekvő volt: Blum! A nagyapám, akinek szellemi örökségét viszem tovább ebben a programban, Blum Mihály néven született, később magyarosított Bácskaira. Szerencsés véletlen – vagy talán nem is az? –, hogy a Blum virágot jelent, amiről a kivirágzásra, a kibontakozásra asszociálhatunk.
Milyen tevékenységet folytatnak?
A Blumnak mentálhigiénés missziója van, amit egyre bővülő képzésekkel valósítunk meg. Azt a célt, hogy minden gyermek jól érezze magát a bőrében, a lelkében, az őt körülvevő világban az óvodapedagógusokon keresztül igyekszünk elérni. Kezdetben az összművészetekre koncentráltunk és kidolgoztunk több harmincórás művészeti – vizuális, zenei és drámai – képzést. Később rájöttünk arra, hogy a rohamosan változó világban a gyerekek is megváltoztak, máshogy „működnek”, és az óvónők nincsenek erre felkészítve. Ahhoz, hogy a gyerekekre tudjanak fókuszálni, nekik is rendben kell lenniük saját magukkal – magánemberként és szakemberként egyaránt. Ezért kidolgoztunk egy 180 órás komplex képzést, aminek része az önismeret, a hivatásszemély gondozása, a művészetek, a korszerű gyermekszemlélet. Szeretnénk átadni a sok év alatt nálunk felhalmozott tudást, ami a világon egyedülálló komplex ismeretanyag. Úgy is fogalmazhatnék, hogy a hozzánk forduló óvodapedagógus először lehetőséget kap arra, hogy találkozzon önmagával úgy, ahogy eddig még nem, majd ezután – szintén már más szemmel – a gyerekkel. Ez a módszer, amit egyébként francia tudósok dolgoztak ki, alkalmas az atipikusan működő gyermekek jobb megértésére és elfogadására is. Nem terapeutákat képzünk és az sem cél, hogy az óvónők diagnosztizálják a problémás eseteket. Egy tiszta érzékelést tanítunk meg, amivel a tünetek mögé lehet nézni. Esetmegbeszélésre is kínálunk lehetőséget, amire az óvodapedagógusoknak máshol nincs lehetőségük, pedig nagy szükség van rá.
Mi a szerepe az összművészeteknek?
Annak, aki már látja önmagát és látja a gyermeket, a művészet eszköz arra, hogy válaszokat adjon a felismert problémákra, segítse a gyerekek önmagukra és egymásra találását. Óvodáskorban az agy még rendkívül plasztikus, és az agyi szinapszisok számának növelésére a két legjobb eszköz a szabad játék és a művészeti tevékenység. Tudományos kutatások bizonyítják, hogy minél több a szinapszis az agyban, annál hosszabban várható egy szellemi szempontból egészséges és teljes élet. Kontrollcsoportos mérések bizonyítják, hogy a blumos gyerekek jobban kommunikálnak, kreatívabbak és jobban össze is tartanak. Egy független kutató ezt úgy fogalmazta meg, hogy a csoportban megjelent a szeretet.
Létezik Blum-óvoda?
Semmiképp sem szerettük volna, hogy küldetésünkkel csak egy kiválasztott szűk réteghez jussunk el. Jelenleg éppen azon dolgozunk, hogy megalkossunk egy olyan óvodai részprogramot, ami beültethető a meglévő intézmények nevelési tervébe. Nálunk nincs kőbe vésett módszertan, „csak” szellemiség és eszköztár, ami rugalmasan alakítható. Inkább referenciaóvodákban, illetve referenciacsoportokban gondolkodunk.
A II. Kerületi Önkormányzat is támogatja a programot.
Valóban, az önkormányzat keresett meg minket egy pályázat kapcsán, és amikor elmentünk bemutatkozni, kiderült, missziónk értő fülekre talált, így támogatásukkal a Szemlőhegy Utcai Óvoda két óvodapedagógusa végezte el nálunk a 180 órás képzést, illetve más kerületi óvodákból is érkeztek óvónők a 30 órás képzésünkre. De nemcsak óvodapedagógusokat, hanem szülőket is szívesen látunk a II. kerületből, akik számára most indítunk egy hatalkalmas foglalkozást a gyermeki szorongások feloldására.
Péter Zsuzsanna
A BLUM-PROGRAM gyakorlatorientált 6 alkalmas playshopsorozatot indít a gyermeki szorongások feloldása témában óvodás gyermekek szülei számára azzal a céllal, hogy a mindennapokban jól alkalmazható, azonnal használható játékos gyakorlatokat, technikákat adjanak át, növeljék a szülői kompetenciát, megválaszolják a téma körüli kérdéseket, oldják a bizonytalanságokat. A játékos playshop ÁPRILIS 20. és MÁJUS 25. között minden héten szerdán 18.00–19.30 között lesz a Hattyúházban (1015 Hattyú utca 14., 10. emelet). Erről, illetve a pedagógusoknak és a szülőknek szóló minden képzésről részletesen a www.blumprogram.hu oldalon olvashatnak.
|
| |