|
|
Hagyomány és megújulás az Áldás utcai iskolában
Az Áldás Utcai Általános Iskola tavaly kinevezett intézményvezetőjének, Varga Mónikának irodaajtaja mindig nyitva áll.
Varga Mónika éppen harminc évvel ezelőtt, 1991-ben szerezte meg tanítói diplomáját Debrecenben, majd huszonhárom évet töltött Kazincbarcikán, ahol 2000-től már vezetőhelyettesi feladatokat is ellátott. Fontosnak tartja, hogy elérhető legyen, értesüljön mindarról, ami a kollégákat, a gyerekeket és szüleiket foglalkoztatja.
– Büszkeséggel és nosztalgiával emlékszem vissza azokra az időkre – vallja az igazgatónő –, mert nemcsak számos innovációnak lehettem részese, de mindaz, amit pedagógusként képviselni tudok, onnan gyökerezik. 2015-ben jöttem Budapestre a IV. kerületbe, és kezdtem tanítani egy fantasztikus osztályt. Nagy kihívás volt, mert úgy éreztem, nekem is meg kell felelnem azoknak az elvárásoknak, amiket előzőleg vezetőként támasztottam a kollégáim felé. Ebben az iskolában már a következő tanévtől intézményvezető-helyettes lettem, majd 2020 augusztusában érkeztem az Áldásba.
Éppen a pandémia kellős közepén – nem lehetett könnyű.
Valóban nem volt az. Eleve nehéz egy intézménybe külsősként vezető beosztásba kerülni, és a járvány, illetve a tantermen kívüli digitális oktatás elrendelése sok korlátot szabott abban, hogy minél hamarabb és minél alaposabban megismerjem az iskolát, az itteni szűkebb és tágabb közösséget. Az áldásos pedagógusok, diákok, szülők közösségére nagyfokú összetartás és segítőkészség jellemző. Az előző évben különösen megtapasztalhattuk az összefogás erejét, így ezt a nem mindennapi helyzetet viszonylag nyugodtan vészeltük át. Nagyon megható volt például, ahogy a szülők azonnal és teljes egységben támogatták az iskola dolgozóinak koronavírus-szűrését, illetve folyamatosan együttműködtek velünk, bárhogy is változtak, szigorodtak a járványügyi előírások. Példaértékű volt a tanulók és a pedagógusok helytállása is. Nem egy kollégám betegedett meg, de mindig sikerült megoldani a helyettesítést, fennakadás nélkül tudtuk folytatni a nevelő-oktató munkát.
Az Áldás a II. kerület egyik legsikeresebb iskolája, diákjai egymás után hozzák el a tanulmányi versenyek dobogós helyezéseit.
Nagyon fontosnak tartom azoknak az áldásos értékeknek a megőrzését, amelyeknek az iskola jó hírnevét köszönheti, és amelyek nemcsak a kerületben, de a fővárosban, sőt talán országosan is elismertté teszik az itt folyó munkát. Ugyanakkor az is nagyon lényeges, hogy a meglévő tradíciókat összehangoljuk a XXI. század kihívásaival. A gyerekek digitális kompetenciáját párhuzamosan kell fejlesztenünk a pedagógusok, sőt a szülők digitális kompetenciájával. Megalakult a digitális munkaközösségünk, hogy belső továbbképzéseket tarthassunk ezen a területen, illetve hogy felkészítsük a szülőket, tanulókat arra az esetre, ha ismét át kellene állni a tantermen kívüli digitális oktatásra.
Milyen hagyományokat szeretne megtartani?
A matematikaoktatás alsó tagozattól kezdve kiemelkedően magas szintű, a gyerekek logikai és problémamegoldó készségének fejlesztésére, illetve a matematika megszerettetésére fókuszál. Ennek folytatása felsőben az emelt szintű matematikaoktatás. Diákjaink valóban gyönyörű eredményeket érnek el a Bolyai, a Zrínyi vagy a Varga Tamás matematikai versenyeken, és szép számmal mennek tovább neves középiskolákba. A programot mindenképpen folytatjuk, de szükség van továbblépésre is. Pénzügyi és gazdasági ismeretek nélkül ma már nem engedhetjük ki tanulóinkat a nagyvilágba. Hetedik és nyolcadik osztályban a kerettanterv lehetővé teszi ezeknek az ismereteknek a tanítását. A következő tanévtől arra vállalkozunk, hogy a meglévő tananyag tartalmát átírjuk a matematikatagozatos ötödik és hatodik osztályok számára. Az angol nyelv oktatásában szintén több évtizedes hagyományai és szép eredményei vannak az iskolának. A kommunikációalapú nyelvtanulás alsóban a tanulók vizuális kultúrájának, képi kifejezőképességének fejlesztésével kapcsolódik össze. A továbbiakban szeretnénk a gyerekek angol nyelvi kommunikációját olyan szintre hozni, hogy felsőben akár nyelvvizsgát is tehessenek. Az előző tanévekben folytatott munkánk eredményeképpen 2021-től a Euroexam Vizsgaközpont szakmai partnere lettünk, így folytathatunk nyelvvizsgára felkészítést, illetve próbanyelvvizsgát is tarthatunk diákjainknak. Tavaly tavasszal már volt is ilyen, és a gyerekek nagy többsége sikeresen vizsgázott.
A nyelvtudás hasznosságát az Erasmus-programok is alátámasztják, amit a nemrég rendezett Erasmus-napon is láthattunk.
Most másodszor vesz részt iskolánk az Erasmus+ programban. A húsz – úgynevezett – mobilitásból 2021 nyarán tízet valósítottunk meg, erről szólt múlt heti témanapunk. Ebben a programban, és általánosságban is kiemelten fontosnak tartom a megszerzett tapasztalat és tudás átadását. Jelenleg generációváltás előtt állunk, sok kiváló pedagógus tervezi nyugállományba vonulását. Azt szeretném elérni, hogy szervezett tudásmegosztáson keresztül az ő egyéni tudásuk intézményi tudássá váljon. Működtetünk egy mentori rendszert, hogy támogassuk a pályakezdő kollégák beilleszkedését, szakmai gyakorlatát. Arra törekszünk, hogy a módszertani ismereteket, gyakorlati tapasztalatokat átadjuk nekik. Iskolánk külső szakmai gyakorlóhelye az ELTE Tanító- és Óvóképző Karának, a Tanárképző Központnak és a Testnevelési Egyetemnek. Ennek a szerepnek kiemelkedő jelentősége van a mostani helyzetben, amikor az intézmények a pedagógus-utánpótlás nehézségeivel küzdenek. Ha kölcsönösen megismerjük egymást a főiskolai, egyetemi hallgatókkal, megalapozottabb döntést tud hozni mindkét fél a további közös munkát illetően.
Vezetőként mit tart a legfontosabb feladatnak?
A humán erőforrás biztosítását és szakmai fejlesztését, pedagógusként pedig azt, hogy mindig a gyerekek legyenek a középpontban. Sokszínű a tantestületünk, sokféleképpen közelítünk a gyerekekhez. Abban bízom, hogy minden hozzánk járó tanuló talál olyan pedagógust, aki a nyolc év alatt valamikor megszólítja, motiválja, életre szóló útravalót ad neki.
Péter Zsuzsanna
|
| |