Helytörténet
Hetvenöt éves a Gyermekvasút2023. április 20.
Háromnegyed évszázada történt az első kapavágás, amivel megkezdődött a Gyermekvasút, akkori nevén az Úttörővasút építése. ![]()
1946. április 11-én nekiveselkedtek a megvalósításnak. Rengeteg társadalmi munka árán fokozatosan épült ki a pálya a Széchenyi-hegytől a Hűvösvölgyig. Bár a munkálatokat sok nehézség is hátráltatta, aránylag gyorsan készült az akkori Magyarország büszkesége, az Úttörővasút. A földrajzi szempontból a II. kerülethez tartozó pályatest utolsónak készült el a Szépjuhászné (eredeti nevén Ságváriliget) állomástól a Hűvösvölgyig. Utóbbi állomástól északra alakították ki a járműtelepet és a fűtőházat. Nagyítható térkép Elkészült egy közbenső állomás is Hárs-hegy néven, itt van az egész útvonal legmeredekebb része. Bár az utasforgalom alapján ez nem volt indokolt, hiszen a névadó hegy a szomszéd állomásról könnyebben elérhető, de a vonatok elkerülése szempontjából nélkülözhetetlen a megálló. Ha itt nem lenne kitérővágány, akkor ötven percnél sűrűbben nem közlekedhetnének a szerelvények.
Hatvanfilléres utikalauz Kevesen tudják, hogy eredetileg nem messze attól a helytől, ahol ma a nagy panorámát élvezhetik az utasok, volt a Kis-Hárs-hegy megállóhely. Ezt azonban 1951-ben megszüntették, hivatalosan az akkor még járó gőzmozdonyok megállás utáni nehézkes továbbhaladásával magyarázta, de a beláthatatlan kanyar és a megálló balesetveszélyes gyalogos megközelítése, illetve az utasforgalmi igények igen csekély volta is közrejátszott a bezárásában.
Indulásra készen az egykori Ságváriligetben Kezdetben nem volt egyértelmű, hogy a II. kerületi szakasz is megépül-e. |
|