|
Életmód
A bántalmazás nagyon NEM OKÉ2025. szeptember 18.
A kultúra értékközvetítő és közösségépítő hatására épít a Delta Produkció II. kerületből induló országjárása. ![]()
Gerlóczi Judit És Őrsi Gergely
A NEM OKÉ kampány októberi indulóeseményének kerületünk ad otthont, illetve az önkormányzat olyan pilotprogram kialakítását is vállalta, amely példát adhat más településeknek arra, hogyan kezdődhet valódi társadalmi párbeszéd az iskolai zaklatásról. Gerlóczi Judit kulturális projektmenedzser, a Delta Produkció vezetője és Őrsi Gergely polgármester a figyelemfelhívás mellett az érzékenyítés és a felelősségvállalás kérdéséről is beszélt lapunknak. – 2022-ben mutattuk be a Darázs című előadásunkat – meséli Gerlóczi Judit a NEM OKÉ kampány születéséről. – A darab műfaját tekintve pszichothriller, két egykori osztálytárs sok évvel későbbi újratalálkozását meséli el. Beszélgetésükből feltárul a múlt, a gyerekkorban átélt bántalmazások – elsősorban az iskolai zaklatás. Olyan erős és megrendítő az előadás, hogy a nézők szinte minden alkalommal párbeszédet kezdeményeztek utána: szerettek volna történeteket megosztani, kérdéseket feltenni, eszközöket kapni. Ezekre mi, színházcsinálók nem adhattunk releváns válaszokat, ezért fordultam az UNICEF Magyarországhoz. Az ő szakmai együttműködésükkel érzékenyítettünk és edukáltunk több száz diákot és felnőttet elméleti és gyakorlati foglalkozásokkal. A programot rendkívül nagy érdeklődés övezte, volt, hogy egy hét alatt négyezer megkeresés érkezett, és egyre többen jelentkeztek a fővároson kívülről is. Ez hívta életre az országos turné ötletét: szeretnénk minél több helyre elvinni az előadást és a hozzá kapcsolódó kísérő programokat. Reményeink szerint mindez elősegíthet egy még hatékonyabb anti-bullying tevékenységet az adott településekre szabva. Az országjárás célja, hogy felhívjuk a figyelmet a jelenségre, és hogy az érzékenyítés mellett megtaláljuk a módját a fenntartható változás elindítására a közösségekben. – A II. kerület az első, amely támogatja a kezdeményezést, és bízunk benne, hogy egyre több település csatlakozik hozzá országszerte – veszi át a szót Őrsi Gergely. – Nagyon fontosnak tartom, hogy a fiatalokat egy ilyen, szinte mindenkit érintő témában ne vagy ne csak a szokásos úton érjük el. A kultúra az egyik legfontosabb értékközvetítő és közösségépítő eszköz, és ez a darab különösen alkalmas arra, hogy erről a súlyos társadalmi problémáról közösen gondolkodjunk. De nemcsak a fiatalok, hanem a felnőttek, elsősorban szülők és pedagógusok figyelmét is szeretnénk felhívni a jelenségre és annak komoly következményeire. A darabhoz kapcsolódó projekt kidolgozása közel harminc szakember munkáját dicséri, nekik köszönhetően válik közérthetővé, mit okoz rövid és hosszú távon a bántalmazás. A digitális világ megjelenésével a zaklatás módjai és eszközei is változtak, ha lehet, még durvábbá váltak. – Ez valószínűleg így van, egyrészt az anonimitás lehetősége miatt, másrészt pedig azért, mert nonstop: nem ér véget azzal, hogy vége az iskolának, és nem lehet elbújni előle – véli Judit, hozzátéve, hogy ezekre a kérdésekre szakemberek fognak választ adni, és a NEM OKÉ kampány magára a kortárs zaklatás sok összetevőből álló, hosszú távú hatásaira szeretné felhívni a figyelmet. – Az, hogy a művészet a maga eszközeivel beszél a jelenségről, jól mutatja, milyen szintű és súlyú társadalmi problémáról van szó – teszi hozzá a polgármester, megemlítve, hogy szakemberek bevonása nélkül elképzelhetetlen ennek a kérdésnek a megoldása. – Az ügy fontosságát jelzi az is, hogy sok olyan ismert ember csatlakozott a kezdeményezéshez, akik hatni tudnak a fiatalokra, illetve a kampány védnökei között tudhatunk több közéleti személyiséget is. Mi lesz az indulóesemény? – Október 21-én a Marczibányi Téri Művelődési Központban mutatjuk be a Darázst és a kampányt, ezzel indul az országos turné – mondja a projektmenedzser. – Ezt erőteljes kommunikáció előzi meg, ami ráirányítja a figyelmet a jelenségre, a színházi előadást követően pedig a helyi szakértők, a darabban szereplő két színésznő – Sodró Eliza és Kiss-Végh Emőke –, valamint a nézők bevonásával kerül sor a feldolgozásra. A kampány legfontosabb célkitűzése az lesz, hogy minden állomáson az adott térségre szabjuk a feldolgozást, és helyi szakembereket vonjunk be. Az OKÉ Cafét is itt szervezzük meg először a kerületben, alkalmat adva és helyet biztosítva a gyerekeket körülvevő meghatározó szereplőkkel – pedagógusokkal, szülőkkel, családvédelmi szakemberekkel, pszichológusokkal – való párbeszédnek, aminek eredménye reményeim szerint egy együttműködési szándéknyilatkozat lesz. – Mindenképpen szeretnénk a szülők figyelmét is felhívni arra, hogy beszélgessenek a gyerekeikkel – egészíti ki Őrsi Gergely az akció elemeit –, hiszen ők tudnak leginkább hatni rájuk. A Delta Produkció nagy érdeme, hogy sikerült az érintett szakembereket, köztük a tankerületek, az önkormányzatok és a rendőrség munkatársait egy asztalhoz ültetni. Sokan tudnak a jelenség létezéséről, de nem sokan tudják, milyen súlyos következményei lehetnek ennek: okozhat életre szóló traumát, de szélsőséges esetben akár öngyilkosságba is hajszolhatja az áldozatot. Mit várnak a kampánytól? – Színházi ügynökségként mi annyit tehetünk, hogy fókuszba állítjuk, láthatóvá tesszük és a közbeszédbe emeljük ezt a nagyon súlyos jelenséget – hangsúlyozza Gerlóczi Judit. – Színházi vezetőként az a hitvallásom, hogy egy jól elmesélt történettel a színház igenis lehet a problémafelvetésen túl egy valódi párbeszéd helyszíne. Meggyőződésem, hogy ha mindezt más területek hiteles képviselőinek közreműködésével becsatornázzuk a színházon kívüli világba, azzal valódi társadalmi változásokat tudunk elérni.
DARÁZS
|
|