Életmód
Betűméret növeléseBetűméret csökkentéseNyomtatás

Föld és ég közelében

2025. december 9.

A hideg beálltával a hajlékkal nem rendelkező, utcára szorult embertársainkról nem fordíthatjuk el tekintetünket, hiszen nekik nem jut automatikusan meleg takaró, kedves, baráti, családi szó vagy egy tál forró leves.

Ahogy közeledik a tél, úgy nemcsak az ünnepi várakozás van egyre inkább jelen a hétköznapjainkban, hanem a fagyosabb éjjelek és nappalok sora is. A hajlékkal nem rendelkező, utcára szorult embertársainkról nem fordíthatjuk el tekintetünket, hiszen nekik nem jut automatikusan meleg takaró, kedves, baráti, családi szó vagy egy tál forró leves.

Az erre érzékeny II. Kerületi Önkormányzat és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat közös célja a kerületi hajléktalan emberek segítése és ellátása. A 2025–2026-os krízisellátás kapcsán november 6-án tartottak tanácskozást a Krisztinavárosi Hajléktalan Centrumban a Feszty Árpád utcában.

A meghívottak között kerületünket képviselte Kovács Márton szociális ügyekért felelős alpolgármester, Németh Ágnes az Intézményirányítási Osztályról, Laki Gyula közbiztonsági és honvédelmi referens a lakossági katasztrófavédelemtől, Buda István alezredes, az Észak-Budai Katasztrófavédelmi Kirendeltség polgári védelmi felügyelője, valamint Gárdonyi Ágnes, a kerületi Településvédelmi, Környezetvédelmi és Közbiztonsági Bizottság külsős tagja, továbbá Tóth Bence a II. kerületi Család- és Gyermekjóléti Központból, aki egyben az Erődtér Közösségi Központban az utcán csellengő fiatalkorúakért is felel.

A Krisztinavárosi Hajléktalan Centrumban nappali és éjjeli menedékhely, időszakos szálló, valamint a II. kerületi utcai szolgálat központja működik, továbbá a máltai diszpécser-alközpont bejövő hívásait is itt fogadják, kezelik.

A megbeszélésen köszöntőt mondott Molnár Tamás, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Közép-Magyarországi Regionális Központjának ügyvezetője. Kifejtette, hogy minden alkalommal, de most a téli időszak előtt kiemelten fontos a frekventált helyek és a szakmai fejlesztések megbeszélése. Ezt követően Aba Csaba intézményvezető előadásából megtudtuk, az egységesen alkalmazott krízisellátási protokoll lényege, hogy gyors és folyamatos segítségnyújtást tesz lehetővé, illetve szükség esetén életmentő beavatkozásokat is végre tudnak hajtani.

A Feszty utcai nappali melegedőben a jellemző figyelem és segítőkészség mellett tiszta, gondozott területek (tisztálkodó-, étkező- és társalgóhelyiségek, fertőtlenített fekvőhelyek) és rendszeres orvosi ellátás segíti az oda betérőket. Mindezek mellett egy lábadozó intézményt is fenntartanak, ahol körültekintően kezelik és gondozzák az egészségügyileg rászorulókat. Az intézmény több sikertörténettel is büszkélkedhet. Munkájukat a folyamatos diszpécserszolgálat és az ún. krízisautók segítik, hogy szándékuk szerint minden felügyeletük alá tartozó, utcára szorult személy fűtött helyen tölthesse a hűvös napokat és éjjeleket.           AÉ

LAKOSSÁGI BEJELENTÉSI MÓDOK:
Amennyiben földön fekvő, mozdulatlan, bajban lévő hajléktalan embert lát, hívják a Regionális diszpécserszolgálatot a (06 1) 338-4186-as telefonszámon. A máltai alközpont a 2-es melléken érhető el. Itt a diszpécserek regisztrálják a hallottakat, szakszerűen kezelik a bejelentést, és segítik a rászoruló hajléktalan személy intézményekbe való eljuttatását és felvételét. Indokolt esetben az OMSZ-szel és a rendőrséggel is felveszik a kapcsolatot.

TUDATOS ADOMÁNYOK, amelyekkel támogathatjuk a hajléktalanokat:
• évszaknak megfelelő, tiszta, nem selejtes ruhanemű
• tartós élelmiszer és tisztálkodási szerek.
Az adományok átadásával kapcsolatban ajánlott előzetesen érdeklődni a diszpécserszolgálat fenti telefonszámán.

 

 

II_kerulet_muvesszemmel_2024_kicsi.jpg