Környezetünk
Betűméret növeléseBetűméret csökkentéseNyomtatás

Minden hulladékot újra tud hasznosítani

2019. május 6.

A barátai Don Quijoténak hívják Bus Károlyt, aki több mint negyven éve él Hidegkúton. 2002-ben kezdett kísérletezni a betonnal, első fejlesztése a polisztirol beton volt.

Később tovább kísérletezett, a sóder helyett különböző hulladékokat kevert a betonba, például ledarált műanyag szatyrokat, sivatagi homokot, tűlevelet. Több mint négyszázféle zöldbetont készített már így, ebből két típust szabadalmaztatott. Szó esett másik szenvedélyéről, a veterán autók gyűjtéséről is.

– A kertben már virágoznak a fák, gyönyörű ilyenkor Hidegkút. Reggelenként kiülök a teraszra, és hallgatom a madárcsicsergést. A napokban egy sárgarigóra lettem figyelmes, ezer közül is megismerem a hangját. Évek óta nem láttam errefelé. Szeretek itt lakni a zöldben, a II. kerületben. Sokan ismernek Budán, négy gyermekem van és a családommal gyakran veszünk részt közösségi programokon. A környezetvédelem szívügyem, 17 éve kezdtem kísérletezni azzal, hogyan lehetne eltüntetni azt a töméntelen mennyiségű műanyagot, amit termelünk. És sikerült egy nagyon hatékony módszert kitalálnom.

Mi ennek a lényege?

Tömören az, hogy sóder helyett különböző hulladékot – például darált autót, üveget, szelektálás nélküli műanyagot, hamut, növényi hulladékot – keverünk a betonhoz. Olyan szemetet is, amelyet már a hulladék-feldolgozó üzemek sem tudnak hasznosítani, például hűtők szigetelését. Úgy gondolom, nemcsak hazánkban, hanem a fő műanyag-kibocsájtó országokban is nagy előretörést hozhat ez a módszer.

Mely országokkal vették fel a kapcsolatot?

A világ sok pontján jártunk már, de leginkább a fejlődő afrikai országokban, Kínában és Indiában szeretnénk piacra kerülni. Hiszen náluk több mint egymilliárd PET-palack keletkezik napi szinten, mert nincs iható csapvíz, így mindenki palackos vizet iszik. Nem tudnak mit kezdeni ennyi műanyaggal, én viszont betonba tudom önteni a ledarált palackokat. Így olyan minőségű betont kapok, ami még autópálya-építésnél is használható, utat pedig mindenhol építenek. Ha a beton elvásik, végtelenszer újrahasznosítható. A polisztirolos betonnal kezdődött a zöldbeton fejlesztése, 2008-ban szabadalmaztattuk a feleségemmel.

Honnan jött az ötlet, hogy a műanyagon kívül mást is sóderként használjon?

Megkerestek a partnerek, hogy segítsek, mert nagyon sok olyan anyag van, amit nem tudnak hasznosítani. Gyakorlatilag nincs lehetetlen, csaknem ötszázféle betont készítettünk már. Volt, aki nagy mennyiségű fenyőtűt és vékony fenyőgallyreszeléket akart belekeverni. Megcsináltam, csodájára járt az illető. Egy egész termékcsaládot szeretnék létrehozni és levédetni.

Melyik a legkülönlegesebb betontípus?

Most a sivatagi homokos a kedvencem, össze tudom keverni vegyes, darált műanyagokkal, vagy darált autógumival is. Ezt az Egyesült Arab Emírségekbe szánjuk, ahol nehezen dolgozzák fel a homokot, nincs sóderük, viszont van gumihulladékuk. A kollégáim éppen most tárgyalnak a kinti partnerekkel. A száraz növényeket (például nádat) tartalmazó beton szintén a szívem csücske, ebből készülhet a XXI. századi biotégla.

Itthon felfedezték már?

Nehéz betörni a hulladékfeldolgozói piacra. De nem adom fel a küzdelmet, a barátaim ezért is hívnak Don Quijoténak. Vidéken készült már út a betonunkból, illetve tervben van a Budapest Közút Zrt.-vel egy többméteres mintajárdaprojekt elkészítése Újpesten. De a házam fala szintén polisztirolos betonból készült.

Hol gyártja a betont?

Nem szeretnék hulladékot importálni, költséges és bonyolult is lenne. Odaviszem a technológiát, ahol a hulladékot kapjuk és helyben készítjük el a betont. Létre szeretnék hozni a jövőben egy kísérleti mintaüzemet, ahol ki tudom kísérletezni a különféle hulladékokkal készülő betontermékeket. Jó lenne gyorsabban haladni, de csak kis lépésekben lehet, minden kísérlet és előrelépés milliós ráfordítást kíván. Régebben a hobbimra költöttem a pénzem, ma már a munkám a hobbim.

Ha nem titok, mi volt ez a hobbi?

Veterán autók gyűjtése, kiállításra is jártam velük. Édesapám sofőr volt, én autószerelőként kezdtem, gyerekkorom óta nagyon szeretem a szép autókat, több régi járművet felújíttattam. Több mint húsz éve veteránozom. Egyik nagy büszkeségem a fekete 1968-as Mercedes W113 250 SL Pagoda. Amerikából került hazánkba, 3 évig restaurálták. Az utolsó csavarig szét lett szedve, minden porcikája fel lett újítva. Másik kincsem az 1952-es gyártású Mercedes W 187 220/az első S-Calsse/Olive gray (képünkön). Svájcból került hozzám, két évig készült. Ez a típus annak idején gyorsabban ment, mint az akkori Porschék, 160 km/órás sebességgel.

Novák Zsófi Aliz