Életmód
Betűméret növeléseBetűméret csökkentéseNyomtatás

A szorongás életmentő is lehet

2020. május 22.

Az egész világot sokként érte a koronavírus okozta járvány, ami megváltoztatta mindennapjainkat. Szorongásainkról és oldásainak lehetőségéről a II. kerületi szakember, Kún Zsófia coach beszélt lapunknak.

Félünk a megbetegedéstől, a bezártságtól, munkánk elvesztésétől, sőt még attól is, hogyan tudunk majd visszatalálni régi életünkhöz. Szorongásainkról és oldásainak lehetőségéről a II. kerületi szakember, Kún Zsófia coach beszélt lapunknak.

Jó szorongás, rossz szorongás

– Az a baj, ha valaki nem szorong – kezdte a beszélgetést Kún Zsófia. – Egy ilyen szokatlan és bizonytalan helyzetben, amikor egy eddig ismeretlen „ellenség” ütötte fel a fejét, a szorongás nemcsak, hogy természetes, hanem életmentő – ettől cselekszünk úgy, hogy megóvjuk magunkat a veszélyektől. A szorongás egy élettani mechanizmus, ami a védelmünket szolgálja. Akkor kezdünk szorongani, amikor elveszítjük a biztonságérzetünket, és most éppen ez történt. Baj akkor van, amikor valaki már nem tudja reálisan megítélni az őt fenyegető veszélyt, és bekerül egy olyan spirálba, ami egyre csak lefelé húzza. Például, ha reggeltől estig csak a koronavírusról szóló híreket olvassa, hallgatja, akkor olyan információáradattal ostromolja magát, amiben nem engedélyez egy pillanatnyi szünetet sem – kifárasztva ezzel saját elméjét, természetes védekezőmechanizmusát.

Segíts magadon – séta és relaxáció

Kún Zsófia szerint az első és legfontosabb lépés, hogy felismerjük, ha félelmeink túlzóvá, irracionálissá válnak. Ehhez azt javasolja, nézzük meg, arányban áll-e szorongásunk az adott helyzettel. Néha elég csak egy beszélgetésben hangosan megfogalmazni érzéseinket és hallani fogjuk, ha túlzásba esünk, ha éhhalált vizionálunk akkor, amikor még „csak” arról van szó, hogy átmenetileg nem kapjuk meg a teljes fizetésünket. A szorongás ellentéte a racionalizálás. Érdemes tehát megkérdezni magunkat: milyen tény támasztja alá elképzelésünket.

A szorongás oldásának kiváló eszköze bármilyen mozgás, például a séta. – Séta közben számoljuk a kéményeket – ajánlja a coach –, hogy felfelé nézve vissza tudjuk szerezni a külvilággal való kapcsolatunkat. Ha lefelé nézünk, hajlamosak vagyunk önmagunkba fordulni.

Másik eszköznek a relaxációs technikákat javasolja a szakember – az interneten sok ilyen hanganyag található. Mindenféle előképzettség nélkül hatékonyan tudjuk alkalmazni a kellemes és megnyugtató hangon elmondott relaxációs gyakorlatokat. Ha elalvás előtt hallgatjuk ezeket, a jó alvást is segítjük, ami pedig lelki egészségünk szempontjából elengedhetetlen.

A coach szerint minden olyan tevékenység jótékony hatású, ami nemcsak, hogy eltereli figyelmünket a sötét gondolatokról, de közben feltölt energiával, örömünket leljük benne. Ilyen lehet egy jó könyv vagy egy kreatív hobbi: sütés, főzés, varrás, kézműveskedés, kertészkedés. Ezekhez is rengeteg ötlet és jó inspiráció található az interneten.

Kún Zsófia life coach

Egyedül vagy másokkal összezárva

A járvány elleni legfőbb védekezés a távolságtartás. „Maradj otthon” – szólt az ajánlás, és lehetőleg ne érintkezz mással, csak a veled egy háztartásban élőkkel. Egyedül maradni talán a legnehezebb egy ilyen helyzetben – vagy mégsem?

– Lelki és érzelmi állapotunk nagyrészt attól függ, hogy milyen közegben maradtunk bezárva – véli Kún Zsófia. – Egy támogató család vagy párkapcsolat nagyon sokat segít, csökkenti a feszültséget, oldja a szorongást. Egy fizikailag vagy lelkileg bántalmazó családtaggal, vagy „csak” egy romboló, feszültségekkel teli kapcsolatban összezárva lenni viszont pusztító, sokkal rosszabb, mint az egyedüllét.

Az egyedüllét minőségét az határozza meg, hogy milyen viszonyban vagyunk önmagunkkal, illetve, hogy ebben az esetben is legyen kivel kapcsolódni (telefonon vagy online), legyen valaki, akivel megoszthatjuk érzelmeinket és gondolatainkat. Az ingerhiány könnyen oda vezethet, hogy a valóságtól teljesen elrugaszkodva, irreálisan felnagyítjuk félelmeinket, amihez izolációs szorongás is társulhat. Ha nincs kinek elmondani érzéseinket, akkor írjuk le – akár napi renszerességgel.

A kapcsolódás legalapvetőbb emberi szükségletünk, akárcsak az érintés. Simogatáskor vagy öleléskor olyan hormonok szabadulnak fel a szervezetben, amelyek nagy – adott esetben gyógyító – hatással vannak érzelmi állapotunkra. Nem véletlen, hogy ha valakit vigasztalni akarunk, akkor megöleljük, mert a szorításnak stresszoldó hatása van. Közelségre vágyunk, de most távolságtartásra vagyunk ítélve, sőt félünk egymástól, és az elidegenedés nagyon rossz hatással van pszichés és lelkiállapotunkra.

 

Vissza a „normális” életbe

Két hónapja élünk bezárkózva, és mostanra – bár nem volt könnyű, de – megszoktuk. Sőt! Sokak számára kiderült, hogy ennek az életmódnak is van számtalan előnye, és jobban rálátnak korábbi életük visszásságaira.

– A napi rutin biztonságérzetet és kapaszkodókat ad. Megvolt ez a régi életünkben, majd jött egy hirtelen, nagy változás, ami ebből kibillentett minket. Mostanra talán sikerült új rutint kialakítani, de küszöbön áll egy újabb változás, a visszatérés, ami sokakban idézhet elő újabb szorongást.

Az is lényeges, hogy ki mire jött rá az elmúlt időszakban. Biztosan vannak, akik most döbbentek rá, hogy nem olyan életet éltek, mint amilyet szerettek volna, hogy nem jutott elég idő a családra, hogy feleslegesen sok energiát fektettek lényegtelen dolgokba, hogy túlzó vagy hamis elvárásoknak kellett megfelelniük. Nagy kérdés, hogy mit kezdünk ezzel a tapasztalattal, visszalépünk-e a mókuskerékbe, vagy megpróbálunk változtatni és úgy alakítani régi-új életünket, hogy az számunkra nagyobb megelégedést és harmóniát hozzon.

Péter Zsuzsanna